...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Wednesday, June 17, 2009

Berilah Perhatian Kepada Ibu Bapa Kita

Yesterday, abang aku call sebab dia tanya aku sama ada nak join tak untuk sponsor perbelanjaan operation mak aku. Mak aku ni ada problem mata…mata dah kabur dan doctor cakap ada selaput…ini biasa berlaku kepada orang yang dah tua. Abang aku kata nak buat operation di hospital swasta so cost tu maybe tinggi sikit la…aku tak kisah..ikut jer…so aku dan 2 orang lagi abang aku akan kongsi la untuk bayar kos operation tu.Tadi call mak aku..dia takut nak pergi hospital...seingat aku ada sekali mak aku ada masuk hospital....punya la dia takut...hehehe..

Last month plak, adik ipar aku hantar sms…dia bagi suggestion to donate at least RM50 per month. Duit ni kitaorg kumpul untuk memboleh kan mak mertua aku pergi mengerjakan haji. So everybody agreed to donate but before that adik ipar aku siap adv to discuss with partner masing2. Ye la..takut plak ada husband/wife yang tak setuju. Di sebabkan mak mertua aku ni tinggal sorang2 je kat rumah…so perbelanjaan harian kitaorg still kena kasi la. Sama ada cara tunai ataupun beli barang siap-siap. Di Kuala Klawang tu barang mahal sangat. Kat KL atau Seremban pun murah lagi. Last Sunday aku pergi pasar, husband aku beli la ikan bawal (kecik jer seekor) dengan ikan apa ntah 2 ekor (ikan ni pun kecik dan dari jenis yang murah2)..harga semuanya RM10, terkejut husband aku, mengomel dia sepanjang jalan. Biasanya barang-barang basah ni husband aku yang beli, so dia lebih mahir dari aku. Mak mertua aku pun kata kat Kuala Klawang memang mahal-mahal.

Aku citer ni bukannya apa…cuma nak mengingatkan…selagi kita boleh tolong parents kita..tolong la sementara diaorg masih ada ni. Jasa diaorg pada kita lagi la besar. Pada masa sekarang ni, apa yang diaorg perlu kan dari kita hanyalah perhatian dan kurangkan beban2 yang diaorg tanggung (sekiranya ada). Rajin-rajin la melawat diaorg, walau sesibuk mana pun kita. Ikutkan hati aku ni…nak bawak jer parents aku jalan-jalan ke merata-rata tempat..tapi memandangkan budget aku kurang..so bawak jalan dekat-dekat je la. Abang aku pun macam tu, balik jer mesti bawak mak aku jalan-jalan.

Every year, bulan 12 jer..aku mesti bawak mak aku pergi jalan-jalan melawat anak-anak dia (kakak2 dan abang2 aku la), tahun lepas 2 minggu mak aku berjalan…bapak aku plak dia memang kaki jalan…aku dengan husband aku plak..ikut jer kehendak bapak aku tu….nak pergi mana..kitaorg bawak jer….Husband aku plak jadi tukang urut bapak aku…hehehe. Tiap-tiap bulan mesti ada adik beradik aku yang balik ke kampung, so ok la tu....janji ada yang balik. Diaorg ni janji anak-anak ingat kat diaorg jer...ni kadang-kadang ada gak anak-anak yang langsung tak tanya kabar parents diaorg. Ada tu duduk bukannya jauh dengan rumah parents...kalau bawak kete tak sampai sejam dah sampai...pun tak balik jenguk mak bapak diaorg. Ada jugak orang2 tua yang merungut "rajin anak-anak ko balik..tiap-tiap minggu mesti ada yang balik", dia cakap macam tu sebab anak-anak dia jarang balik walaupun tinggal tak jauh mana.

Kalau call plak...punya la lama...macam-macam citer keluar...pasal tanam sayur la...pasal air tak ada la...tadi plak citer pasal rumah yang dalam proses pengubahsuaian...pasal pokok-pokok sayur yang kena pindah....macam-macam la...First question yang aku tanya bila aku call parents aku..."mak sihat" / "apak sihat" ...sedih la plak aku bila teringat mak bapak aku ni...hehehe...

Sayangi lah Ibu Bapa Kita Di Kala Mereka Masih Ada Di Dunia Ini.

4 comments:

  1. Ayat last n bold tuh yang maheinye.. :)


    Satu laie yg buleh kite buat.. topapkan enpon deme tuh..

    almaklomle.. kekadang kite ni sebok@lalei dek buaian dunia kat kota besor nie.

    xpon tengan2 kite nelepon, kedit kite abes, buleh le deme nyambong borak dgn nelepon kite.



    Soghang mak handei jage anak 5-6 org, tp 5-6 oghang anak belom tentu buleh celen handei deme njage keme kecik2 dlu..

    ( nak baleekkk kampooonngggg!!! ) :p

    ReplyDelete
  2. hehehe...aje nyer bebeno Aidil....tiap2 bulan tolong topup kan..ape2 hei senang deme nak menelepon..

    selalunyer rope itu ler...anak ramei tapi semua tak nak jage...

    ReplyDelete
  3. terharunya...apa-apapun setuju ngan statement..berilah perhatian kepada ibu bapa kita selagi mereka masih ada ni...

    ReplyDelete
  4. betul tu rull...itu lah satu-satunya ibu bapa kita di dunia ni..

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena