...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Monday, June 25, 2012

12 June 2012 - Genap Setahun Arwah Meninggal



12 June 2012 - 2.25pagi - Genap setahun arwah Apak meninggalkan kami sekeluarga. Masih terbayang-bayang lagi wajah arwah. Arwah meninggal disebabkan oleh penyakit plasmacytoma. Itu hanyalah puncanya dan yang pastinya memang sudah tiba masa arwah untuk meninggalkan kami semua. Tidak akan saya lupa sampai bila-bila saat-saat akhir arwah menghembuskan nafas terakhir. Aku dah Bob adalah orang yang terakhir mengadap arwah pergi. Yang paling aku terkilan, mak tak dapat bersama di saat-saat terakhir apak. 

Pada hari sabtu 11 June 2011, Aku dengan Bob sampai lambat, petang baru sampai..masa tu arwah dah tak boleh bercakap dan tak sedar..hanya terbaring di atas katil  sambil mata terpejam...masa tu tengok..sedih yang amat sangat..tapi takkan nak meraung kat situ kan...aku pegi la lari ke satu sudut...menangis sorang-sorang kat situ...masa tu semua adik beradik dan anak-anak buah aku ada di situ...bila sampai habis waktu melawat..diaorg pun balik...pastu aku suruh mak aku balik sebab dah berhari-hari dia tak balik...kaki pun dah bengkak...aku suruh mak balik berehat dulu...tidur sekejap pastu malam nanti anak buah aku boleh hantar..buat sementara aku boleh jaga...bila dah lama pujuk..mak pun balik rumah dulu.

Aku dan Bob pun jaga arwah...aku lap badan apak dengan air yang ustaz bagi...memang aku dan Bob duduk sebelah apak jer...bila abang dan kakak ipar sampai dari KL...aku suruh diaorg jaga apak...sebab aku dengan Bob nak pergi makan dulu...bila dah habis makan...aku dan Bob pun pergi balik jaga apak...abang nak berehat sekejap dalam kereta...letih sangat katanya. Bila dah tengah aku call kakak aku...kakak aku kata mak tidur tak sedar..letih sangat..diaorg tak sampai hati nak gerak...so tak per la...kalau mak sedar dan dia nak datang..anak buah aku ada untuk bawak ke hospital. 

Aku pun terus la..baca apa yang patut..sambil lap badan apak aku...kaki dah rasa sejuk jer..aku ni seumur hidup tak pernah mengadap orang meninggal. Tiba-tiba mata belah kanan apak aku...perlahan-lahan bukak..sikit-sikit..aku tutup tapi mata tu automatik terbukak balik...aku dah rasa semacam..mata belah kiri pun mula bukak..dan mulut dah mula keluar buih...aku call abang aku suruh cepat naik atas,,,dua kali aku call...suruh cepat...sambil aku baca la apa yang patut di telinga apak..Bob pun macam tu...doktor dah ada tengok...pastu diaorg ambik tekanan...dah tak boleh baca...aku pun tertanya2..apa maksudnya tu?? Aku tengok mulut apak dah terkatup rapat...sebelum ni ternganga...buih dah keluar...mata dua2 belah dah bukak...masa abang aku sampai..dia baca apa yang patut kat telinga apak dan abang aku rasa nadi apak..abang punya response mcm mengatakan dah tak ada..cuma dia nak doktor confirmkan. Doktor ambik tekanan lagi..pastu rasa nadi...baru doktor confirm dah tak ada.Begitu mudah apak pergi.

Inilah hari yang teramat sedih dalam hidup aku. Inilah pertama kali orang yang paling sayang meninggalkan aku. Aku tidak dapat menahan rasa sedih yang amat sangat. Kakak ipar aku suruh Bob bawak aku keluar dari wad...Apak dah meninggalkan kami semua. Maafkan aku mak sebab memaksa mak untuk pulang ke rumah. Kalau aku tak paksa mesti mak dapat mengadap apak di saat-saat akhirnya. 

Aku mendoakan agak apak di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Aku akan selalu mengingati dan merindui apak. Al-Fatihah 





3 comments:

  1. al fatihah..sekejapnya masa berlalu..rasanya baru je ko citer ngan aku..

    ReplyDelete
  2. semoga rohnya di tempatkan dikalangan org2 beriman...rsnya baru je ko cerita..dah genap sethn rupanya..

    ReplyDelete
  3. Amin...mmg terasa cepat masa berlalu

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena