...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Thursday, September 13, 2012

Perempuan Tak Pandai Memasak

Rasanya pada zaman sekarang ni..ramai je perempuan yang tak pandai memasak...Kenapa yer boleh jadi macam tu?? hehehehe Aku pun salah seorang daripada perempuan tersebut...huhuhuhu....aku nak citer sikit pasal aku sbg perempuan yang tak pandai memasak ni...


Mee Goreng


Kalau dulu..aku lebih suka membuat kerja-kerja rumah yang lain tapi bukan memasak. Nak kata aku pemalas tak jugak...sebabnya masa tinggal ngan mak dan arwah apak dulu, kalau hari tak sekolah, pagi-pagi aku dah mula membasuh kain (dulu pakai tangan tau...tak ada mesin basuh..jgn x caya), menyidai kain pastu mengemas rumah (dah sah2 la kena sapu rumah..rumah kampung besar ooo),..basuh pinggan... bila dah setel kat bahagian atas rumah..turun pulak ke tanah...menyapu sampah plak kat tanah...guna penyapu lidi...kalau lama sangat menyapu..sakit pinggang oooo, 

dah habis menyapu sampah..bakar sampah lak..itu je dah separuh hari habis...petang lak mengangkat kain, melipat kain dan menyusun kain. Semua la buat kecuali memasak. Aku ni bab makan tak berkira sebabnya kegemaran aku..telur goreng, nasi kosong dan kicap jer..Kalau mak atau kakak aku masak...bila malam aku panas kan je lauk2 tu..itu je tugas aku...jadi pemalas ke aku ni?? hehehe rasanya tak...

Aku dulu...tolong sikit2 je la bila tiba masa memasak..macam potong sayur ke..siang ikan ke..hiris bawang la..bab2 tu je la..setakat masak sayur tumis air..itu biasa la..goreng ikan pun biasa...cuma masak2 lain memang la tak pandai...

Karipap


Jiran-jiran aku dulu ada gak mengata aku..ye la..bila masa nak pegi kenduri ke..mak aku kena masak dulu utk aku...aku dah cakap ngan mak aku...x payah masak..aku makan telur jer...tapi biasa la..mak aku mesti masak punya...Jiran-jiran duk kata la mak aku lambat sebab nak masak untuk puteri la..macam-macam la...aku buat dek..lantak la korang nak kata apa pun...

Ada sekali tu..mak, kakak aku semua tak ada...yang ada aku dengan abang ipar aku...terpaksa la aku masak..masa tu ada daging...terpaksa aku bukak buku resepi masa zaman sekolah tu..tak ingat aku masak apa...ikut resepi tu daging tu di potong dadu..hehehehe..aku ikut exactly macam dalam resepi tu...hohohohohohoho...ntah apa2 jadi nyer...memang tak sedap..buang jer...membazir...

Chicken Curry


Ada sekali lagi tu...aku masak lemak kuning...tak pandai nak agak serbuk kunyit tu banyak mana...aku masuk sikit...macam tak kuning..taruk lagi...last2 punya la tebal kuning tu....hohohohohohohoho...failed...

dua pengalaman masak tu memang tak leh lupa...bab2 masak kuih muih plak...aku terima arahan dari mak aku jer...tapi aku terror buat buah melaka...hahahahahahahaha...eh..masak nasi, masak air..pandai la..lagi satu kalau orang datang...punya la takut..takut nak buat air...hahahahaha..kritikal tul...risau sangat air tu ntah apa2 rasanya...buat air pun punya la lama...hohohoho

Masa bujang lak..aku memang la tak masak...kalau masak pun...masak cucur jer..takpun maggie...selalunya makan luar jer...bukannya tak ada dapur semua...masa tu pun aku sibuk bekerja..belajar lagi (alasan je tu...hehehe)...

Bila masa nak kahwin...sebelum kahwin..abang aku dah slowtalk ngan Bob...bagitau aku ni tak pandai masak...panas baran..hehehe...Bob terima aje semua...hohohoho...suka sangat kat aku la kata kan (betul ke suka??? hahahahaha)...

Mak aku lagi bess...masa kenduri kat belah lelaki...mak aku siap cakap ngan mak mertua aku...mak aku bagitau...tengok-tengok la aku ni...aku ni tak pandai memasak....hahahahahaha...stressss...nasib baik la dapat Bob yang boleh memasak (walaupun tak terror mana..tapi lagi bagus dari aku ni..) .. mak mertua lak jenis sporting...tak la nak paksa aku memasak...memang la bernasib baik...hehehe

Sebelum aku kahwin tu..aku tahu la masak macam kari..masak lemak, ikan/ayam goreng, sayur masak lemak, sayur masak air...cuma masak2 macam rendang ke...masak kicap ke..asam pedas ke..masak sambal ke...mmg failed. So nak kata x tau sangat masak tu...tak la...cuma limited la..

Bila dah kahwin tu..mula la start belajar masak sikit2...aku ni ada mood...bila aku ada mood masak...berminggu2 la aku suka masak jer...tapi bila tiba mood tak nak masak...mmg la tak masak...nasib baik ada backup...Bob la tu...yang stress nya...bila ada masakan aku yang tak pernah masak...tiba2 aku masak...berita ni akan cepat sampai kat mak mertua aku....stress betul...Bob la tu...

Sekarang ni...boleh la sikit2 dah...tapi banyak lagi yang tak tau...internet adalah sumber yang terbaeeekkk...macam-macam resepi ada kat internet...cari jer...cuma skang ni anak-anak tengah membesar...makan luar pun x elok gak...tu yang paksa diri untuk masak...

Berbalik pada topik perempuan tak pandai memasak...ada banyak sebab sebenarnya...jangan la duk menuding jari jer kat perempuan kalau tak pandai memasak:-

1. Latar belakang keluarga..keluarga yang ada maid..semua maid yg masak...anak2 tak diajar masak..
2. Anak bongsu/ada kakak2 atau abang2 -- kakak2 ramai so bab masak kakak2 je yang buat
3. Anak yang dimanjakan - Anak-anak dilarang memasak...disuruh belajar jer..bab masak..mak je buat
4. Malas - ada gak yang memang malas...bukan malas masak je...segala-galanya malas...harap mak je buat semua
5. Tak minat - ada juga yang memang tak minat memasak...mungkin dia minat menjahit je ke...
6. Tak kuat makan - bila tak kuat atau tak suka makan...automatik tak suka masak la...biasanya orang yang suka makan je yang suka memasak ni...
7. Tak ada skill memasak - yang ni macam kurniaan tuhan...sesetengah orang..dia masak campak2 je...sedap jer...yang masak lengkap segala bahan...tak sedap gak...orang kata air tangan...

Ada lagi ke sebab lain??? kalau ada share ler..huhuhu...

2 comments:

  1. eerrr..aty tak pandai masak..;p
    tapi tak ar sampai tak reti langsung..cume dolu2 skill tak dapat nak diasah sebab sibuk belajar n keje..tapi ni dah kawen..biler terpakse memasak..ok jer..tak ar susah sangat pon sebenarnyer...;p heheh...eerr..aty memasak pon tengok buku..;p

    ReplyDelete
  2. sama la kita aty...masih kena tengok buku..itu pun kalau masak masakan yang tak pernah masak la...sekarang ni pun masih belajar...x per aty..kita caiyok caiyok.. :)

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena