...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Tuesday, November 13, 2012

Tips / Cara Mudahkan Kerja Rumah - Bab Dapur

Kali ni aku nak share pulak bab dapur. Seringkali kita mendengar rungutan para isteri .. 
"Nak masak apa yer hari ni?"
"Tak tau dah nak masak apa"
"Nak masak .... tapi tak ada la pulak bahannya"

Kadang-kadang kalau kat office atau kalau ber chat dengan kawan-kawan...soalan biasa...
"Masak apa hari ni?" 
"Nak masak apa?"

Kalau hari-hari duk masak...memang la hari-hari kena fikir nak masak apa...bila tak ada idea...tanya suami pulak nak masak apa...biasanya suami akan jawab...
"Masak je la apa-apa"
Nak masak apa-apa tu yang payah...kalau ada jenis masakan apa-apa ok gak...

Aku akan share apa yang telah aku buat...tujuan aku buat semua ni adalah untuk memudahkan aku...dan aku pulak tak payah nak gunakan otak aku hari-hari fikir nak makan apa. So kurang lah penggunaan otak aku dan kapasiti otak aku tu boleh aku guna untuk fikir benda-benda lain...Apa yang aku buat...

1. Sediakan menu makan apa yang nak dimasak untuk sebulan...ini aku la..kalau korang nak buat list untuk seminggu ke..setahun ke...sukahati la..macam aku memang buat untuk sebulan..Dengan adanya senarai ni memudahkan kita untuk menyediakan bahan-bahan...anak-anak pun dah tau menu makan diaorg. Tampalkan kat bahagian dapur...kat almari ke..kat peti ais ke. Dalam tu aku masukkan sekali hari bercuti sebab biasanya kalau cuti...kadang-kadang aku makan luar. Kebiasaannya hari sabtu tengahari memang makan kat luar.


Senarai Menu


2. Bila hari minggu, kisarkan cili..aku biasanya guna cili kering...sebab rasanya sedap lagi daripada cili boh yang beli kat kedai tu. Bila kisar, aku masukkan sekali bawang putih dan bawang merah dan masuk minyak sikit. Minyak ni utk kasi cili tu tahan lama. Kisar la banyak2 ...agak-agaknya untuk masak seminggu. So bila dah ada cili kisar ni...senang la nak masak dan lebih cepat siap...tak perlu nk kisar cili setiap kali  nak masak.

Cili Giling

3. Selain daripada cili, aku jugak kisarkan bawang putih dan bawang merah...asing-asingkan..stok utk seminggu. Lepas tu masuk kan dalam peti ais. Senang..tak payah nak hiris-hiris bawang. Nak masak...ambik je dari dalam peti ais. Jimat masa nak menghiris. 

4. Bila dah ada menu makan, kita dah tau..apa yang dimasak untuk seminggu, ini sekaligus memudahkan kita untuk menyediakan bahan-bahan untuk seminggu.  Kalau minggu ni ada masak ikan, ayam, udang...jadi hari minggu beli semua tu .. basuh bersih dan masukkan dalam peti ais. Kalau ada masak lemak...pastikan beli fresh milk ataupun santan siap-siap. Macam aku biasanya beli santan kotak jer...senang nak simpan, rasa pun ok. Kalau ada nak masak kari...pastikan rempah kari dan rempah ratus dah dibeli. Bila semua bahan dah beli...tak perlulah para isteri singgah kat kedai untuk beli bahan-bahan tersebut. Kecuali la kalau kita nak masak masakan lain seperti nk buat puding ke..kek ke.. biasanya nk masak kek ke..puding ke...aku buat masa hari cuti/hari minggu jer...masa tu leh la beli bahan-bahan tu

Mudahkan Kerja Rumah

5. Kalau macam aku...daun kari & daun limau purut pun aku masuk dalam peti ais...memang la kering ..tapi masih ada rasa. Beli siap-siap.

6. Kalau para isteri yang bekerja, mereka ada pilihan sama ada nak masak waktu subuh/pagi atau petang balik kerja. Kalau yang jenis masak waktu subuh, lauk-lauk yang nak dimasak esok paginya, sebelum tidur tu letakkan lauk-lauk yang nak dimasak esok pagi nya tu...di tempat sejuk biasa bukan di tempat beku. Jadi bila esok paginya, lauk-lauk tu dah tak beku dan terus boleh dimasak, tak perlu nak tunggu lama-lama. Kalau jenis masak petang bila balik dari kerja...sebelum pergi kerja letak lah lauk-lauk yg nak di masak di tempat sejuk biasa. Ini dapat menjimatkan masa sebab nak tunggu lauk-lauk tu jadi lembut/tak beku...ambik masa lama..terutamanya ayam.

7. Kalau nak sayur tahan lama dalam peti ais terutama sayur yang berdaun hijau..basuhkan sayur dan masukkan dalam plastik yang ada zip tak pun kalau plastik biasa...ikatkan plastik tu. InsyAllah...seminggu masih segar. 

Ini adalah antara cara-cara yang aku guna untuk mudahkan kerja aku di dapur.

Klik Di SINI untuk tips Bab Kain pula.




2 comments:

  1. Memang berguna sangat tips ni. Thans for sharing

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena