...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Thursday, March 21, 2013

Ayam Masak Kicap

Apa citer hari ni??? Ari ni kerja dari rumah sebab Aya pulak demam...dah jangkit dari umi dia la ni....umi tak elok2 lagi...dia plak kena. Hari ni cuma nak share bab makanan...hehehe...malam tadi masak ayam masak kicap...resepinya tak lain tak bukan dari blog kawan kita Yan's Cottage

ayam masak kicap
Ni la hasilnya..rasanya minyak sikit jer...agaknya minyak dr ayam tu..

Bahan-Bahan:-

Bahan A
1/2 ekor ayam dipotong 8
sedikit kunyit dan garam

Bahan B   
5 biji cili kering (tak ada..ganti dengan cili boh jer)
1 labu bawang
3ulas bawang putih

Bahan C  
4 sudu makan kicap pekat
2 sudu sos tiram
2 sudu sos lada hitam (tak ada ganti dengan serbuk lada hitam jer)

Bahan D 
2 ulas bawang merah diracip halus
2 ulas bawang putih
2 btg kayu manis
3 kuntum  bunga lawang
3 biji buah pelaga
1 inci halia (tak ada – dah habis)

CARA MENYEDIAKAN NYA:-
1. Bahan A - Ayam gaul dengan kunyit dan garam kemudian goring kekuningan  angkat toskan
2. Bahan B di blend  hingga hancur
3. Masukkan minyak kedalam kuali dan tumis bahan D hingga garing kemudian masukkan bahan B. 4. Bila dah pecah minyak masukkan bahan C kacau rata
5. Masukkan bahan A  dan sedikit air , garam ,gula ,serbuk perasa dan bawang besar / cili besar sebagai hiasan
6. Angkat dan masukkan kedalam mangkut boleh lah di tabur dengan daun bawang / sup

Walaupun kurang bahan tapi masih sedap..Anak-anak suka. Masak pun untuk diaorg jer...

Terima kasih Yan's Cottage atas resepi yang sedap ni.. :)



9 comments:

  1. sedapnya...anak2 yan suka sangat ayam masak kicap nie...di orang panggil ayam negro he heee.....

    ReplyDelete
  2. wahh kemain menyelerakan ayam masak kicap cik kiah hehehe

    ReplyDelete
  3. Sedapnya!.. lapar nengok ayam masak kicap ni...makan dgn nasi panas2 lg sodap..nyum! :)

    ReplyDelete
  4. Sedanya n0e... anak akak pun suka ayam masak kicap ni... sure bertambah makan... Semoga cepat sembuh ye satu keluarga ini :D

    ReplyDelete
  5. alahai sedapnya.aiman mmg suka msk kicap ni.kami suami isteri pun sama..glup..nti nak buat gak la..:)

    ReplyDelete
  6. Yan -> hubby noe tegur gak bab hitam tu...ish hitam nyer...hehehe tp sedap..

    Zaza -> siap bertambah cik kiah makan...hehehe

    Atie -> aah atie..sedap..tp tgh x sihat ni..sabo je la dulu

    Nurhayati ->anak noe pun suka kak...thank akak..

    Puan Kutu -> cuba la..mesti aiman pun suka ngan resepi ni..

    ReplyDelete
  7. kalau tak sihat masaklah sup ayam...
    ayam kicap ni dulu feberat anak sy.. sekarang ni dia dah beralih arah suka makan nasi dn telur hancur.. dan kicap kikjikikiki

    ReplyDelete
  8. aduhai sedapnyer , terliur jugak ni!

    ReplyDelete
  9. sodapppnyer...hitam gitu ayam kicap die...hihihi;)

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena