...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Monday, May 27, 2013

Ikan Patin Masak Tempoyak Terung Rembang

Tadi masak ikan patin tempoyak bersama-sama dengan terung rembang. Ikan Patin ni aku beli kat Pasar Kuala Kangsar...mak aku plak memang la tak makan ikan sungai...so dia suruh aku bawak balik...aku memang la tak makan...disebabkan Bob suka...so aku masak la...

Bahan-bahan
Kepala + 2 potong isi Ikan Patin (untuk 2 orang makan)
Cili Padi 20 biji (aku guna cili padi yg kecik2 tu..mcm gambar kt bawah tu)
Satu genggam terung rembang (nak taruk lebih pun ok)
Kunyit hidup 1 1/2 inci
Sekuntum bunga kantan
2 batang serai
1 cawan tempoyak
4 cawan air
Garam secukup rasa & gula secukup rasa

Cara-cara
1. Tumbukkan cili padi dengan kunyit hidup (nak blender pun boleh)
2. Campurkan cili padi yang telah ditumbuk dengan tempoyak. Masukkan sedikit air kemudian kacau bagi sebati (kalau nak blender tempoyak tu pun boleh)
3. Bila dah sebati semua..masukkan ke dalam periuk dicampur dengan lebihan air tadi. Masukkan kan juga bunga kantan dan serai
4. Bila dah menggelegak..masukkan ikan, terung rembang dan juga garam
5. Kalau rasa masam...boleh masukkan gula...kalau tempoyak baru...tak payah taruk gula sebab dah terasa manis
6. Kalau kuah tu pekat sangat boleh tambahkan air .. kalau nak pekat lagi..boleh tambahkan tempoyak (kacau dulu tempoyak ngan air...sebelum masuk dalam periuk)
7. Bila dah menggelegak...dah masak la tu...boleh la hidang..

Ali suka sangat...siap ratah lagi..malam ni je dah 2 kali makan...mmm

umi kena la selalu masak masakan ni jawabnya....walaupun umi tak makan.

CIli Api
Cili Padi Hasil Kutipan Dari Rumah Mak Aku

Terung
Terung Rembang Dari Rumah Mak Aku

Ikan Patin
Ini Lah Hasilnya...Kepala Tu


22 comments:

  1. salam noe ..
    asal bukan patain lembah kelang ok la ..
    aby memang pemakan ikan Patin ..
    tp bukan ikan patin lembanh kelang yg kelat rasanya ..
    mestijuga patin kuala kangsar ni ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aby..
      ooo boleh lain plak rasa?? nape plak ada rasa kelat?? sbb pemakanan ikan tu kut...ikan patin semalam tu...esben kata tak lemak sgt..dia cakap..ikan tu mesti byk makan daun ubi...tp dia cakap ok je...noe x makan so x tau la rasanya camne...

      Delete
  2. eeemmmph lazatnya..perut tgh keroncong ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila tengah keroncong..tengok gambar masakan mmgla nampak lazat semuanya..

      Delete
  3. tu dia sy ni telan air liur sajalah..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..nk wat camne kan..

      Delete
  4. Terung rembang ni akak selalu buat goreng sambal dgn ikan bilis jer Aliya... tak sangka masak gulai tempoyak pun sodappp :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah noe dulu pun biasa tgk org buat masak sambal jer..baru2 ni je baru tau leh taruk dlm gulai tempoyak..

      Delete
  5. wowwww.. pandainya cik bedah kita masak tempoyak w/pun tak makan hehe
    siap bagi recipe lagi tu ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha..biasa tengok mak n kakak masak...masakkan je..en bob tu kata sedap (kut2 nk jaga hati je)...hehehe

      Delete
  6. saya tak reti masak ikan patin ni... mmg jarang daat makan.. terliurlah tgk gambar .. mesti sedapp..

    ReplyDelete
    Replies
    1. noe pun x makan ikan patin ni...dulu pernah cuba rasa tp x leh masuk..

      Delete
  7. Sedappnya.. lama tak makan ikan patin..sini susah nak jumpa noe..:(
    masak tempoyak mmg ump! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sana byk ikan laut je la kan... x per..nanti mai semenanjung pekena masak tempoyak...hehehe

      Delete
  8. kita tak makan ikan sungai gak... :)

    ReplyDelete
  9. Sedapnya Noe.....Atenya walaupun teman bukan org Perak...tapi teman laki bini suka Gulai Tempoyak tau Noe....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..ate klu suka makan...mesti la terror masak gulai tempoyak ni...tak gitu okje..

      Delete
  10. nomnomnom..sedapnye :))

    ReplyDelete
  11. hehe..saya tak makan ikan berisi lembut mcm keli,patin...

    ReplyDelete
  12. ala noe...meleleh dah aik liyuk PC tengok ikan patin ni..mmg feveret ni patin masak tempoyak...tapi PC tahu mkn je sbb mmg tak reti nak masak tempoyak...hehehe;)

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena