...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Monday, May 05, 2014

Idea: Hiasan Dalaman Konsep Bali

Assalamualaikum


Kalau sebelum ini, noe berkongsi hiasan dalaman English Style (tengok di SINI), kali ini noe nak kongsi hiasan dalam berkonsepkan Bali. Bila sebut pasal Bali Style, mesti tergambar perabot-perabot kayu..noe memang suka hiasan dalaman yang berkonsepkan bali ni. Bunga-bungaan dikurangkan, kebanyakan fabrik tanpa bunga dan kosong jer.

Sebenarnya konsep Bali ini amat digemari di Malaysia, malah banyak hotel-hotel yang menggunakan konsep Bali ini, bukan sahaja di Malaysia, di negara luar juga ada yang menerapkan konsep Bali dalam hiasan dalaman hotel mereka.

Konsep hiasan Bali ini dikatakan banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur Hindu Majapahit. Ianya dikatakan diilhamkan oleh Made Wijaya, seorang lelaki British yang menjadi rakyat di sana dan telah berkahwin dengan wanita tempatan. Idea dari Made Wijaya ini telah diguna pakai sebagai konsep Bali.

Apa-apa pun mari kita layan hiasan dalaman yang berkonsepkan Bali ini.


Deco Bali Style

Deco Bali Style

Deco Bali Style

Deco Bali Style

Deco Bali Style

Deco Bali Style

Deco Bali Stye

Deco Bali Style




9 comments:

  1. kalau tak salah bunda konsep hiasan dalaman ala Bali ni lebih kepada bahan kayu dan ukiran kan...memang cantik dan unik..

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:22 PM

    mmg cantiklah.. & sejuk je rasanyer !

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la KA...tambah sejuk klu letak aircond..hehehe

      Delete
  3. Kalau buat hiasan ni kat rumah, alamatnya kena la rajinkan diri membersihkan habuk ngan sawang kat celah2 ukiran tu... huhu

    Ukiran kayu ala bali mmg cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene rajin la MystoryPic...tp klu noe ..x suka cari yg ada ukiran...yg x ada ukiran pun cantik gak...

      Delete
  4. Bali + Colonial + British India Australasia.. campur sentuhan Melayu 50an.. pehh mengggoda hehee.. Nice sharing Noe.. suka lampu & pic no 2 tu.. wahh berangan lagi bila sampai subjek mcm ni huhu.. :D

    ReplyDelete
  5. Bali pun Nurul suka jugak, rumah Nurul ade 2 ruang tamu, satu buat konsep bali lagi satu konsep English.. so ok la.. dua2 bole diaplikasikan..

    ReplyDelete
  6. Saya antara peminat hiasan dan perabut yang berasaskan kayu juga, pantang tengok set kayu, rambang mata dan sekarang ruang tamu sya dah di deco ala-ala bali..hehe

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena