...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Tuesday, May 06, 2014

Pokok Dan Buah Mahkota Dewa

Assalamualaikum

Hari ini noe nak kongsi info berkenaan dengan Pokok Mahkota Dewa atau nama saintifiknya ialah  phalenia macrocarpa. Sebenarnya ini kali pertama noe tengok pokok dan buah Mahkota Dewa ini. Dengar pun tak pernah sebelum ini. Pokok ini dikatakana banyak terdapat di Indonesia.

Pokok ini sebenarnya ada kat rumah jiran, so gambar ini diambil di rumah jiran...:)...buahnya hanya sebiji jer dan pokok ni ditanam di dalam pasu jer.

Pokok ini dikatakan mampu untuk merawat pelbagai penyakit seperti kanser, teknanan darah tinggi, kencing manis, kolesterol dan banyak lagi kegunaan lain. Buahnya juga dikatakan mempunyai pelbagai khasiat seperti menghilangkan gatal-gatal, menyegarkan badan, menghilangkan jerawat dan sebagainya. Namun demikian sebelum pengambilan, elok sekiranya mendapat khidmat nasihat dari doktor yang bertauliah.

Phaleria macrocarpa

Buah Mahkota Dewa

Pokok Mahkota Dewa

30 comments:

  1. salam noe ..
    kenal takat air Mahkota Dewa yg di jual dalam bentuk paket ..
    ada juga minum air tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aby..
      ooo noe x pernah jumpa lak air mahkota dewa ni...ada rasa air tu aby??

      Delete
  2. Saya ada minum kopi mahkota dewa.. 3in1... baru saya tau pokok tu rupanya...
    quantum & quantum.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo sejenis kopi upanya...noe klu 3 in 1 ni mmg jarang ambil...tu yg x perasan agaknya...
      terima kasih khir :)

      Delete
  3. Kita tak pernah dengar nama ni. Tengok lagilah..Nway buah dia merah maca best aje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah raudzah...buahnya merah menyala

      Delete
  4. Palm reader & iPhone 5 for you..

    ReplyDelete
  5. ehhehe... Pokok Mahkota Dewa ni memang 'special'... member saya ada tanam, tapi dia tu macam kita kata pandai berubat orang... nak kata dukun tak lah tahap dukun tapi dia tahu banyak pasal akar kayu dan pandai proses herba. So dia ni memang pandai proses buah Mahkota Dewa ni... Buah dia sebenarnya mempunyai racun, atau beracun... kalau nak digunakan untuk buat ubat... oh ya buah MD ni orang buat ubat, bukan macam buah-buahan...makan gitu-gitu hahahaha...., kena tahu cara proses dia. Dia pernah buat air mahkota dewa dan saya pernah minum... ada dos tertentu kalau nak minum... Nanti saya cuba jumpa dengan dia, (dah lama tak jumpa) dan korek lagi rahsia buah MD ni... :D. Kopi 3in1 MD ni saya pernah minum sebab adik ipar jadi agen... rasa dia macam kopi2 lain dalam paket yang orang jual tu...sedap macam tu lah...tak ada beza... dari segi khasiat, sebab saya minum sekotak jer, tak tahu nak kata kesan macamana... lagipun content atau dos campuran dalam kopi tu mungkin tak banyak..(kalau banyak, mabuk pulak orang yg minum ..langsung KKM tak luluskan pulak)... tapi boleh ketagih kopi MD ni... pernah sehari saya biasa ambil sampai 5 packet... cepat jer habis sekotak tu... hahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu yg noe cari kt pak google..ada yg campur dengan herba2 untuk buat ubat...ooo beracun la plak...so x leh senang2 ambik n makan la....macam kakak kt depan tu...daun tu dia ambil, rebus daun tu dan minum airnya...keberkesanannya noe x tau la...bahaya juga klu sampai ketagih kan...sehari 5 paket...banyak gak tu...wafa mmg suka kopi kut...tu yg cepat je habis...hehehehe

      Delete
  6. kat rumah mertua saya banyak pokok ni..memang diorang tanam buat ubat. bila masak warnanya merah menyala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo...noe je la yg lambat tau pokok ni..hehehe

      Delete
  7. Hmm... memang tak pernah dengar dan tak pernah tengok buah ni... kalau pernah tengok pun takut tak kenal! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..tgk buah warna merah...lg la takut..hehehe

      Delete
  8. Kat rumah jiran sebelah kite pon ade pkok die. Dia memang amalkan buah ni...air die pahit

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo...klu pahit noe sah2 la x minum...hehehe...

      Delete
  9. macam sedap tak pernah pula makan heee..

    ReplyDelete
  10. inti untuk admin :)

    ReplyDelete
  11. Kakak pernah buat N3 tentang mahkota dewa ini Noe. Rumah kakak akak ada tanam dan lebat buahnya.. banyak kegunaan boleh aje google. Tapi kalau salah cara boleh memudharatkan.. Kalau kakak akak di potong nipis-nipis dan keringkan. Ambil sehiris campur air panas. Bila dah suam baru minum - tujuan sebab suami dia ada darah tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo...kak zakie mmg tanam la pokok ni...oooo noe pun ada darah tinggi kakzakie...mcm jiran depan tu...dia kata daun tu dia rebuskan...pastu minum air rebusan tu....klu banyak buah tu nanti...nak gak cuba mcm kakzakie buat tu

      Delete
  12. pernah tanam juga dulu.. tpi sayang dah mati ler !

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo...boleh tanam lagi KA... :)

      Delete
  13. Salam Noe...
    banyak jugak dengar tentang kebaikan Mahkota Dewa ni.. tapi blm pernah tgk real lah pokok nya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Atie..
      oooo kira mmg dah famous la pokok ni...noe je yg ketinggalan...

      Delete
  14. Nurul pernah dengar pasal buah mahkota dewa ni.. banyak khasiat.. tapi tak pernah la try lagi..kecik je pokok tu dah berbuah ea

    ReplyDelete
    Replies
    1. noe pun x pernah cuba lg nurul...aah...kecik je dh berbuah :)

      Delete
  15. Pernah dengar tapi tak tau mcm mana rupanya ☺

    ReplyDelete
  16. daun mahkota dewa tu pernah tengok.. ada sedara ayah bagi hari tu..

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena