...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Tuesday, June 24, 2014

P1 Fiber - BTU optical Merah Dan OK

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Pada n3 yang lepas (kat SINI) noe ada cerita pasal masalah internet. Tadi anak buah noe dah datang check. Anak buah siap bawa semua peralatan. Nak tau apa punca masalah tu?? Puncanya cable ke port untuk rumah noe tu dah kena cabut

Port tu kat box tiang belakang rumah noe ni. Noe siap pinjam tangga dari jiran...noe ada tangga biasa je...jiran dia contractor, dia ada tangga yang panjang tu...nasib baik ada tangga tu. 

Malam-malam buta anak buah noe memanjat tiang tu. Anak buah noe kata ini memang biasa berlaku, kontraktor TM main senang je cabut port orang lain kalau port tu dah penuh. Boleh pulak macam tu yer??? Ikut suka korang je cabut port orang lain...malas nak check banyak-banyak la tu. Ada 2 cable baru yang baru masuk. 

Anak buah kena check dulu la port untuk noe yang mana satu...betul-betul noe punya atau tak...sebab anak buah noe kata...port tu memang akan tag ke nombor rumah. Anak buah noe siap call kawan dia minta check details. Rupanya ada 2 port dah terminate kat situ tapi masih belum dicabut. So kontraktor ni malas nak check...main cabut je orang lain punya. sabar je la. Kalau report ke P1 ni memang seminggu la baru OK.

Kemungkinan lain yang buat optical tu menyala adalah sebab connector tu..mungkin wayar dalam connector tu dah tercabut atau dah rosak. Selain daripada tu cable tu sendiri mungkin kena gigit dikucing atau Cik SI TI. Itu pun ada kemungkinan. 

Tadi noe terpaksa cari maklumat masa noe 1st register P1 fiber ni. Nasib baik jumpa sebab anak buah nak tengok. Yang ada cuma yang P1 punya je..TM punya tak ada. Noe install benda alah ni pada bulan 12 tahun 2012, sebelum tu guna P1 3G. Lama juga dah guna benda alah ni...bayangkan noe tak pernah ada masalah guna internet ni...ini kali pertama ada masalah.

Apa-apa pun noe dah boleh guna...dah boleh update blog dan BW. :)



6 comments:

  1. guna P1 lg yer ..
    kami dah tukar dari P1 ke astro ..
    tk ada quota usage .. bulanan lebih murah ..
    astro channel bertambah ..
    lebih channel HD .. banyak la lg extra ,,
    yg best .. bila hujan, ok jer .. tk berkotak2 gambar ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah aby...dah lama noe guna...oo ye ke?? nanti noe nak survey la..tengok feedback dari user lain...

      Delete
  2. Alhamdulillah dah boleh guna
    senang je diorang main cabut gitu jer kan

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah... selesai juga akhirnya. Lama juga masalah ni ye sis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah Khir...x ada la lama...sbb ada anak buah tolong...klu x ada...mmg lama sungguh jawabnya..

      Delete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena