...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Friday, November 29, 2019

Khasiat Pokok Pegaga Cina / Nyonya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Di laman rumah noe yang kecil ni.. noe ada juga tanam pokok pegaga cina atau dipanggil juga sebagai pegaga nyonya. Noe ambil anak pokok ni di Kuang, Sungai Buloh..tempat mak mertua belajar agama. Pokok ni banyak terdapat di tempat mak mertua noe tinggal. Maka ambil la sedikit. Hasil nya seperti di bawah. Noe ada 2 pasu besar pokok ni. Dalam gambar satu jer. 

Pokok pegaga yang gantung ni dah di export ke rumah mak mertua. Tak tau hidup ke tak. Kambing suka sangat makan ulam ni. Kambing pun nak sihat juga. Tapi ada yang kawan noe makan pegaga biasa tu jer...pegaga cina ni dia tak makan.. tak tau la kenapa.. noe makan je..buat ulam

Pegaga Cina

Antara khasiat pokok pegaga yang dipetik dari blog Anim Agro Technology adalah seperti di bawah.

Khasiat Pegaga memang kaya dengan pelbagai zat makanan seperti proteingentianzat besivitamin A dan C. Amalan memakan daun pegaga dipercayai boleh mengekalkan awet muda serta mengelakkan masalah kegemukan.Pegaga banyak terjual di pasar terutamanya di pasar tani dan sering dimakan sebagai ulam. Daun pegaga juga boleh dibuat tonik untuk menyihatkan badan dan mengurangkan panas badan.Di India, pegaga diguna dalam perubatan tradisional sebagai tonik yang dapat menguatkan daya ingatan dan mengubat penyakit nyanyuk. Dalam perubatan tradisional Cina, pegaga digunakan untuk antaranya untuk mengubati selsema, sakit kuning dan penawar untuk keracunan cendawan dan gigitan ular.

Antara khasiat lain pegaga adalah:
a. penawar alahan
b. banti kanser
c. melawaskan air kencing
d. penawar batu karang
e. penawar kencing berdarah
f. penawar ulser
g. merangsang peredaran darah
h. merawat cirit birit
i. mengurungkan tekanan darah


Pegaga Nyonya

8 comments:

  1. Buat ulam pun sedap,buat kerabu pun sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ulam biasa la kak kam... kerabu x pernah cuba lagi

      Delete
  2. cicah daun pegaga dlm budu memang sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuh.. ngan budu tu.. terangkat :)

      Delete
  3. selalu nmpk tp x penah mkn

    ReplyDelete
  4. love sangat pegaga ni. kalo makan dengan nasi panas, ikan goreng pegaga n budu, mmg tak sedar berpa pinggan bertambah nasi..hehe

    ReplyDelete
  5. Memang banyak khasiat pokok herba ni

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena