...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Thursday, August 12, 2010

Cerita Pasal Sitka

Sitka ni kiranya kucing pungut…dia dtg umah aku..masa tu kecik sangat lg…garang yg amat masa tu…mulanya aku tak nak la bela dia sbb takut orang lain punya….tapi bila dah seminggu aku tengok dia duk lepak jerk at umah aku…tak pergi mana..mungkin sebab masa tu aku selalu bagi makan dekat Black…so dia tumpang makan sekali la…tapi muka dia cute sangat…aku tengok dia tak pergi mana-mana…aku tangkap la dia n decide untuk terus bela dia…kesian aku tengok…kecik2 dah tak ada mak bapak. Dia pun suka bermanja-manja dengan black…mula2 dia garang dan takut la ..tapi bila dua tiga hari dia dah ok…mula-mula black suka jaga dia..jilat dia la…white plak masa tu garang sangat dengan dia…dia tak suka sitka…bila sitka datang dekat dia….dia tampar…Sitka ni suka nak bermanja…bila dah lama-lama Black plak macam tak suka kat dia…black klu jumpa dia nak gigit…bknnya nak gigit main tapi mcm nak gigit bunuh jer…aku pun marah la black…dua tiga kali la aku marah black..ye la..mati plak kena gigit budak sitka tu…lama2 black terus tak balik rumah…sampai la sekarang….tak pernah lagi Nampak dia kat kawasan rumah aku…tak tau sama ada dah mati ke atau balik kampong…aku assume dia balik kampong jer la..ada orang bawak dia blk kg. Sedih rasanya..

Bercerita balik pasal Sitka…White lama-lama dah baik dengan Sitka…suka main sama-sama…White tu namanya je besar..tapi perangai mcm budak2 lagi…Sitka pun suka manja2 dengan dia…White jilat dia la..kalau Sitka gigit dia masa dia sedang tidur pun dia diam jer…White ni plak kerja dia tido..tido..tido…tak ada la nak pergi buat keje ke…exercise ker…pemalas betul dia ni. Budak 2 ekor ni pagi2..mesti muka dua2 ekor ni yg Nampak dulu bila buka pintu bilik…memang menunggu aku kuar dari bilik…pastu mengekor la aku turun tangga..turun jer terus kasi makan n minum…itu la rutin aku skang ….sitka plak..klu pintu bilik buka …aku dalam bilik lagi….sah2 la dia akan naik atas katil..mula la mencium muka aku…main2 rambut aku…gigit2 aku…suruh turun bawah la tu…kadang2 tension gak aku…

Abg Ali plak siap nak tido ngan Sitka…bila nak tido jer bawak kucing..tapi bila dah tido tu aku kuarkan la kucing tu…takut bulu kucing…x elok sangat..

Sitka start sakit hari Selasa lepas…waktu malam tu masa Abg Ali nak ambik dia bawak tido…dia mcm lemah jer…pastu mcm ada air meleleh di telinga dia…aku x kasi la bawak sitka…aku suruh abg Ali bawak White jer…pastu baru la aku perasan Sitka ni lain macam…tak bermaya n tak cergas seperti biasa…aku check2 la telinga dia…tak ada la plak luka…tp aku sapu jugak la ubat luka kt area telinga dia…dia tak nak makan n minum…duduk jer atas kerusi…sah la dia tak sihat…

Esoknya aku cadang masa lunch nak balik umah sekejap bawak sitka ke klinik…bobby plak sibuk…so petang tu aku blk awal sikit..sbb doctor kat klinik tu sampai pukul 6 jer…sib baik la sempat…doctor kata dia kena virus…start dari telinga…biasa kucing suka menggaru kat bahagian telinga….bhgn tu mudah luka…bila luka…kuman mudah masuk…suhu badan dia pun tinggi…demam la tu…so doctor kasi injection kat dia..tak menjerit plak dia…pastu doctor cuci telinga dan masuk ubat dalam telinga…pastu kasi makan ubat..ubat demam, selesema, cirit birit, vitamin, antibiotic n ntah apa lgi…ada ubat air dan ubat biji…ubat biji senang nak kasi…ubat air tu dia start meronta2…kena pegang la..sbb pahit agaknya…tak sedap..n doctor pesan suruh bagi makan makanan yg lembut/basah tu…sebab skang ni dia tak selera nk makan…so yang basah tu kuat sikit baunya…probably boleh bagi dia selera nak makan…ubat muntah pun di kasi bila perlu jer…bila tengok dia start muntah..baru kasi…so aku kena dalam RM100 lebih…tak per la..kuar belanja sikit…janji hati aku senang…tak la runsing tengok dia sakit.
Balik umah…dia memang tak leh bangun langsung…duduk jer atas kerusi…pastu aku siap letak makanan dan minuman kat atas kerusi tu..senang sikit …x yah dia nak berjalan…langsung x nak makan Cuma bl dah tgh malam tu…baru la dia minum air…tapi minum jer la…dahaga sangat agaknya…mata kuyu jer..kalau biasa…mata dia sebulat-bulatnya.


Semalam dah nampak improvement la…dia dah boleh jalan dan dah boleh naik ke tingkat atas…baru boleh jalan sikit..dah sibuk nak keluar rumah…aku tak kasi..aku kurung dia dulu…kasi dia betul2 sihat dulu. Harap-harap Sitka cepat sembuh dan cergas seperti dulu semula.
Kegemaran Sitka:-
1. Main sampah (pengotor dia ni)
2. Gigit orang (jahat dia ni)
3. Main rambut umi (dia nak rambut mcm umi kut)
4. Kacau orang gosok baju (dia jeles la tu sbb x ada baju)
5. Bunuh Lipas, cicak dan serangga (pembunuh dia ni)
6. Main Sorang2 (tiba2 kang dia terloncat2..terlari2 ke sana ke mari…mcm gila pun ada..hehehe)

Cerita pasal Sitka kat atas ni adalah cerita sebelum aku balik kampong…sekarang ni…Sitka dah tak ada…so aku tak nak citer2 lebih dah..sbb aku sedih….

0 comments:

Post a Comment

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena