...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Sunday, July 22, 2012

Buah Pisang dan Buah Betik


Itu hari aku ada pergi rumah member aku..dia nak bagi keropok lekor...di kawasan Balakong. Di samping dapat 2 jenis keropok...aku dapat buah pisang dan buah betik. Macam balik kampung lak rasanya sebabnya setiap kali balik dari kampung...mesti ada batik...pisang kadang-kadang ada la.

Damai

Masa nak pergi rumah member aku tu...lalu la jalan yang ada pokok2 redup ni...saja gatal tangan ambil gambar...agak-agaknya di mana ni yer..


Damai

Betik kat bawah ni la betik yang member aku bagi..memang sedang masak ranum...sedap nyer. Di antara khasiat-khasiat buah betik adalah seperti:-

  • Memudahkan proses penghadaman
  • Mengelakkan sembelit
  • Menghaluskan kulit
  • Mengawal dan mengurangkan berat badan
Buah Betik
Buah Betik

bawah ni plak pisang yang aku dapat tu...sedap...sedap tu satu...tapi apa khasiat pisang ni...anak aku suka sangat makan pisang.
 
Pisang
Buah Pisang

Antara khasiat-khasiat pisang adalah seperti di bawah:-
  • Menambah unsur besi dalam tubuh (elok untuk mereka yang mengalami masalah anemia
  • Meningkatkan tenaga
  • Mengurangkan tekanan dan kemurungan
  • Meningkatkan daya tumpuan
  • Menguatkan ingatan
  • Mengurangkan risiko kanser
  • Melegakan sembelit
  • Menguatkan tulang
  • Menjaga kesihatan jantung
  • Mengurangkan risiko pembentukan penyakit
  • Melegakan pedih ulu hati

0 comments:

Post a Comment

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena