...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Sunday, November 04, 2012

Tips / Cara Mudahkan Kerja Rumah - Bab Kain

Pada hari minggu ni seperti biasa la...kemas rumah dan settlekan bab kain. Kepada para isteri bab-bab kain ni memang la tak habis-habis. Kat bawah ni dah bertimbun kain yang nak aku lipat dan sidai. 


Kain
Siap sedia untuk dilipat

Berapa banyak stage nak proses kain baju ni???


  • Kutip Kain/Baju Kotor
  • Masuk Dalam Mesin Basuh
  • Sidai Kain/Baju
  • Angkat Kain/Baju
  • Lipat Kain/Baju
  • Susun/Gantung Kain/Baju
  • Seterika Kain/Baju


Ini belum termasuk baju-baju yang kena basuh tangan...nak tak nak kena buat jugak ler..Kalau surirumah tu...daripada pagi sampai ke malam tak habis-habis pasal kain. Kalau tengah malam kena selak kain plak (huhuhu bak kata Ustaz Kazim). Kalau yang bekerja macam aku ni terpaksa la buat jadual supaya tak ada la hari-hari kena mengadap kain jer.


Hanger
Baju-Baju Yang Digantung

Macam mana cara nak memudahkan kerja para isteri dalam hal-hal kain baju ni??

1. Raga untuk baju baju kotor mesti la di letak kan di tingkat atas dan juga di tingkat bawah supaya senang anak2 kita dan suami letak baju kotor mereka dalam raga tersebut. Anak-anak kena la di ajar supaya setiap baju kotor mereka di letak kan di dalam raga yang telah disediakan, jadi tak ada la baju kotor bersepah sana sini. Satu hal pulak nak mengutip baju-baju diaorg. Sekali sekala OK la...hari-hari mau pitam dan hati pun panas.

2. Basuh baju 2/3 hari sekali ... kalau dapat mesin basuh yang besar lagi bagus...basuh 2/3 kali dah habis dan elektrik pun jimat. Bila dah basuh tu terus la sidai, jangan la peramkan dalam raga tu...nanti bau dah tak bess...ada jugak manusia yg jenis macam tu...basuh2 pastu peram je baju tak sidai2..Kalau aku la..malam settlekan semua basuh baju...kalau sempat sidai malam tu..sidai terus...kalau tak..esok pagi la..

3. Bila petang tu dah sampai rumah terus la tengok baju-baju dah kering ke belum...kalau sudah kering terus la angkat...jangan la dibiarkan dekat penyidai kain tu berhari-hari..Bila dah angkat tu..masukkan dalam raga...kalau sempat nak melipat.. terus la lipat..kalau tak tunggu la hari minggu utk melipat.

4. Kalau nak jimat masa dan tenaga, baju-baju kerja, baju harian dan baju sekolah anak-anak .. digantung kan jer..so bila dah kering kain tu...terus je gantung kat tempat gantung baju...Ini la yang aku buat...dapat jimat masa dan tenaga aku. Anak-anak dan suami Bob nak ambik baju pun senang. 

5. Biasanya jumaat malam sabtu, aku pun buat operasi besar-besaran untuk melipat kain. Bila banyak baju yang dah digantung, so baju yang utk dilipat tu tak ada la banyak sangat. Dah lipat terus susun sebab kalau tunggu semak mata tengok.

6. Baju-baju kerja aku dengan Bob dengan baju2 sekolah anak, semua digosok pada hari minggu, jadi hari biasa tak perlu la nak gosok lagi.... tapi masa nak gosok tu...pinggang kena tahan la...banyak ooo nak kena gosok... . Jadi hari biasa...kadang-kadang je gosok baju...kalau kena gosok pun tak la banyak...jimat elektrik sikit.

7. Kalau baju dah terlampau banyak sangat macam baru balik dari kampung ker atau balik dari berjalan jauh....Bob kadang-kadang dia suggest hantar dobi jer...makcik lagi la suka...hohohoho..siap suruh gosok lagi..hehehe..mudah la kerja makcik....kadang-kadang aku buat jugak seperti yang Bob suggest...Love u Honey..

8. Kadang-kadang apa yang aku buat...baju-baju yang nak digosok jer aku hantar dobi...so tak perlu la aku bersusah payah nak gosok baju. Kalau kat area rumah aku ni..sehelai baju untuk gosok RM1. Biasa la bila suami isteri masing-masing bekerja kena la saling memahami. Thanks Honey.



Almari
Dah padat almari aku .. maklumla kabinet pasang siap tak ada.
entah bila la nak dapat..

Lipat Kain
Salah satu tempat letak baju 

Susun Kain
Bila dah susun..paling stress masing-masing ambil baju macam tak ada jari...adehhhh...
sabar banyak-banyak yer...

Ini la cerita bab kain...orang lelaki bila kita mengomel bab-bab kain ni...mesti cakap...


"benda senang pun nak merungut-rungut" 
"Itu pun susah ke?" 
"Bukannya susah pun" 
"Mesin yang basuh, bukan nya kena guna tangan"

Bercakap memang la mudah..Tak mau cerita banyak...cuba la buat semua. Nasib baik la bob jenis menolong gak. Kadang-kadang ada gak dia masukkan kain dalam mesin baju pastu sidai atau angkat kain. Tapi bab-bab lipat dengan susun...memang sorry la..dia takkan buat. Kalau gosok pun...dia gosok baju dia je...itu pun kita yang tengok...tak puas hati. Apa-apa pun kita perlu la bijak untuk memudahkan kerja kita.

Klik Di SINI untuk Tips Bab Dapur.


0 comments:

Post a Comment

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena