...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Thursday, July 11, 2013

Permainan Kanak-Kanak Masa Bulan Ramadhan - Polis Sentri

Dulu masa kat kampung....bila bulan Ramadhan jer...seronok bukan main lagi...bukannya apa...dapat main malam-malam buta...apa lagi kalau bukan main permainan Polis Sentri...

Polis Sentri 
One Two Jaga
Polis Mati
Pencuri Jaga..

Tapi perkataan Sentri tu apa??? Polis Entry ataupun Polis and Thieve?? Masa kecik2 duk kampung lak tu..mana tau bahasa omputih wehhh...main ikut jer...

Memang seronok masa tu...tak tau takut langsung...tak takut sebab bulan puasa...hantu semua kena ikat...so tak ada hantu...kitaorg plak la yg jadi hantu...riuh rendah malam-malam buta tu...kalau kat kampung biasanya solat terawih 20 rakaat...so habis dalam pukul 10 lebih...bayangkan...lepas je berbuka...tunggu je mak n bapak pergi surau...dah pergi...apa lagi...operasi pun bermula...polis kejar pencuri...pencuri kena bagi duit balik...masa tu pakai daun jer la..siap panjat pokok tu nak menyorok...ada jugak yg cakap...jangan nyorok sangat...nanti di sorok hantu k***k...hehehe..

Main sampai mak n arwah bapak balik dari solat terawih...bila tengok mak dan bapak balik...kelam kabut la lari balik rumah...sebelum diaorg nampak hehehehe...masa tu kadang-kadang je ikut mak g solat terawih...itu pun merengek2 tak nak pergi...dah janji ngan kawan2 nak main kan...

Tapi kalau abang aku ada...abang2 n kakak2 aku semua sekolah asrama...klu abang aku ada...tak merasa la main...putih mata je la tengok kawan2 main...

Permainan ni biasanya kitaorg main masa bulan puasa jer...seingat aku hari biasa jarang main permainan ni...

Kalau budak-budak sekarang....generasi baru ni tak tau kut permainan ni...rugi korang wehhh...

26 comments:

  1. wah bestnya main waktu malam..masa kecil kita paling suka dekat nak raya coz ada tujuh likur..so masa ni memang gembira sakan coz boleh main kat luar rumah sampai lewat malam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tujuh likur..tengok panjut la yg bess..meriah sunguh kan..

      Delete
  2. ehhehe..sy pun biasa main ni masak kecik2 dulu..mmg best..kejar2 dgn kengkawan...
    Salam ramadhan...:)

    ReplyDelete
  3. Heee... kakak pun main ini tau Noe. Sama betul nyanyinya memang kita panggil polis sentri hihi... kelakar pulak bila ingat. Kakak main dulu bukan ramadhan aje Noe. Hari tak sekolah pun main sampai gelap-gelap kulit masak dek kena panas matahari..

    Selamat berpuasa Noe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...kulit jgn cakap la...berkarat...hehehe

      selamat berpuasa

      Delete
  4. hahha. Ros pun selalu main time kecik dulu :)
    memang syok kalau main ramai2.. kadang2 boleh bergaduh main ni tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu dah semestinya ros..mesti ada gaduh.. :)

      Delete
    2. Muhammad alifdania1:48 PM

      Hahaha

      Delete
  5. hehehe kenangan waktu kecil2 dulu ni !

    ReplyDelete
  6. sy dulu suka main batu seremban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada gak main batu seremban..gali tanah tu...cari biji getah :)

      Delete
  7. Tak ingat main apa tapi mmg syok kalau bulan puasa ni sebab boleh jumpa kawan malam malam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah OKje...time ni je dpt jumpa kawan waktu malam

      Delete
  8. Salam noe,
    Ada tk kwn2 masa kecil tu mnjadi suami isteri bile depa tu besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aby...tak ada la aby...tapi nyaris2 tu ada.. :)

      Delete
  9. hahaha...terinagt zaman kecik2 dulu...kanak2 zmn moden ni main dgn gadget2 jer...tak main dah mcm zaman kite dulu kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..rugi budak2 skang ni...

      Delete
  10. salam Noe..
    singgah Sabtu:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam atie..tima kasih singgah sini

      Delete
  11. nor pun main juga...


    selamat beribadah dan berpuasa ramadhan karim

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat berpuasa n beribadah juga tuk Knor

      Delete
  12. haha best kan dok kampung.. lagi2 kalau dok ngan tok nenek.. kita jadi bebas.
    Tok nenek tak bebel2 mcm makpak kita hahhaa

    Main polis sentri, galah panjang semua tu kenangan masa kocik kann CIk Bedah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. galah panjang...tu la ...bes kenangan masa kecik

      Delete
  13. entry yg membuatkan sy mengimbau zaman kanak2..seronok bulan puasa bley main malam2.sy dulu suka main sorok2 pastu main bunga api..lepas buka tak menyabor dh nak keluar main..:)

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena