...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Wednesday, November 13, 2013

Suami Tak Perlu Minta Izin Isteri Untuk Berpoligami

Assalamualaikum

N3 ni dah terperuk sejak bulan lepas lagi....kejong kat draft tu...baru la hari ni nak di publishkan...



poligami

Bila bercakap pasal isu suami kahwin lain ni memang la sensitif pada kaum wanita....tapi itulah kelebihan yang dimiliki oleh kaum Adam...tapi kadang-kadang kaum Adam ini ada yang tidak sedar kelebihan inilah yang akan menjerat mereka balik di Padang Masyar nanti. Bukan senang untuk mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan.

Berbalik pada isu tak perlu minta izin ni...lepas ni kurang la isu kahwin di sempadan...walaubagaimana pun para suami yang nak tambah cawangan tu...perlu mematuhi peraturan2 yang telah ditetapkan dan kebenaran ditentukan oleh Mahkamah Syariah...so lepas ni tak ada drama2 yang memaparkan sang suami nak ambil cop jari si isteri masa si isteri sedang tidur.

Kepada para suami yang ingin berpoligami tu baca la dulu artikel di bawah ni...kena faham lah syarat-syarat wajib tu dulu...

 

30 comments:

  1. Perkongsian yang baik. Kena tengok baik buruk juga sebelum nak berpoligami ini.

    ReplyDelete
  2. sensitif ni tajuk ni.. kena baca balik betul-betul ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe...suami isteri kena baca betul2...baru tahu tanggungjawab masing2 kan..

      Delete
  3. Sukalah lelaki lelaki kat luar sana tu kan Noe...
    Betul cakap awak tu Noe...jangan ingat sedap dunia je hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg la diaorg suke...klu mana yg ingat akhirat tu...pandai2 la kan..

      Delete
  4. Berkongsi boleh tapi kesian kalau tujuan nak dapat sunnah akibatnya sebaliknya. Baik fikir berkali-kali... Kakak tak baca habis syarat yg Noe tepek tu. Panjang sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Kakzakie..kena fikir byk kali n faham tanggungjawab

      Delete
  5. Assalam...senyum para suami membaca...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Bunda...senyum lebar... :)

      Delete
  6. matlamatnya baik. Tapi pengamalannya perlu dibaiki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya pengamalan tu yg kureng..

      Delete
  7. memg betul xperlu mtk izin isteri tp syarat2 utk poligami kne ikut la..kalo lpas kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. syarat2 wajib tu yg plg penting dipatuhi..

      Delete
  8. kena simpan keratan ni ..
    mana tau ada rezeki .. blh tunjuk keratan ni kt pejabat ugama ..
    blh jalan terus tanpa izin2 ..
    hu..hu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahaha...ada hati nampak aby...

      Delete
  9. Terpulang kpd kebijaksanaan para suami.. klu x berlaku adil, poligami ni pun boleh jadi salah satu jln memudahkan ke neraka.. wallahualam..

    ReplyDelete
  10. yg penting tau kemampuan diri sendiri untuk berlaku adil sebaik2nyer bari dari segi zahir & batin kan dan bukan hanya berlandaskan sunnah !

    ReplyDelete
  11. bercakap bab ni tak pandai nk komen,fikir2 dan renung2kanlah pada yg berkenaan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..org yg ni kahwin tu yg kena betul2 faham..hehehe

      Delete
  12. nk komen lebih2 pun rs x pandai tp tu lah..bab2 poligami ni rsnya suma pompuan sensitive kot..kalo yg betul2 mampu dan layak seadil2 nya tu..siapa lah kita nk mghalang kalo dah mmg itu jodohnya kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pompuan mmg sensitip bab2 ni...klu cukup segalanya...n berkemampuan...n adil...mmg x salah...

      Delete
  13. Nk kawin sgt..kawinlh dgn janda yg susah, anak ramai,jgn kwin dgn anak dara, yg lwa2 tu nafsu je tu...dh lri dr sunah..cari yg janda tua..yg tk ada pergntungan hidup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tul tu Knor...baru la betul niat tu untuk membantu... :)

      Delete
  14. salam..
    nak kawin tu boleh tapi kena la cukup syaratnya..bkn sbaab nafsu..
    eh x ingat bila baru baca article yg lelaki skrg bleh kawin tanpa
    mintak kbnaran isteri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sobri..tapi zaman skang ramai yg kahwin lebih sbb nafsu..

      Delete
  15. erm! lagi senang kaum adam... nti lagi banyak alasan yg timbul..klu betul2 mampu takpe jugak..klu tidak??? sllu sgt tak berlaku adil (byk cth dah tgk)..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tul tu atie...yg x berlaku adik n x berkemampuan tu...menjawab je la kat akhirat nanti

      Delete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena