...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Sunday, April 26, 2015

Nasib Jaring, Pembekal Internet Pertama Di Malaysia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera




Sedih...itulah perasaan yang noe rasa bila mendengar situasi yang dialami oleh Jaring, pembekal internet pertama di Malaysia. Jaring diletakkan di bawah "liquidator" setelah mendapat perintah mahkamah khamis lepas. Inilah jadinya bila diberi kepada mereka yang hanya memikirkan keuntungan untuk diri sendiri..pekerja, pelanggan dan syarikat diabaikan...Jaring bukan satu2nya mangsa mereka,,,ada beberapa syarikat lain yang sudah menjadi mangsa mereka. Syarikat2 sebelum ni hangus dikerjakan...cuma Jaring masih bernasib baik...tak hangus rentung mereka kerja kan...kadang2 heran juga...siapa agaknya di belakang mereka ni???

Di Jaring ini lah noe menimba ilmu dan pengalaman selama 8 tahun dengan menggunakan nombor staff 0923. Sebelum menjadi pekerja di Jaring, noe sudah melanggan dengan Jaring dan mempunyai email jaring iaitu mtikus@pd.jaring.my. Pada masa tu connection menggunakan dial-up iaitu 1511....teringat lagi bunyi modem bila dial ke 1511. Di sinilah mulanya melayari alam maya..

Ramai lagi kawan2 noe yang masih bekerja di sana...malah bos noe yang merupakan salah seorang yang bersama-sama dengan Dr Mohamed Awang Lah (Dr Mal) yang mula membangunkan Jaring masih lagi bekerja di sana. Ramai otai2 di sana. Sedih bila mendengar nasib mereka yang masih terumbang ambing. Caruman KWSP dah banyak bulan tak bayar..belum bab yang tolak duit rumah, zakat, tabung haji dari gaji...duit di tolak...tapi tak sampai ke bank...harap mereka terus bersabar dan terus berdoa...malah ramai kawan2 di sana yang sudah keluar...

Pelanggan2 Jaring yang kebanyakannya corporate customer juga sudah mengalami masalah pemotongan yang dilakukan oleh TM akibat tidak menerima bayaran...nak bayar macam mana... duit dah kena songlap...

Kita tunggu dan lihat apa perkembangan seterusnya...ke hanya tinggal sejarah...

Tengok lah komen dari Bapa Internet Malaysia, Dr MAL..





10 comments:

  1. Turut simpati pada nasib Jaring.. kemungkinan ianya di politikkan smpai mengalami nasib mcm ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu sudah pasti atie...bila ada org politik...hancur jawabnya

      Delete
  2. kesiannya dengan nasib akwan kawan akak :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la nani...kesian kt diaorg..masing2 dah berkeluarga

      Delete
  3. moga mereka yang terlibat ni kuat semangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. tul tu mar...moga mereka terus tabah

      Delete
  4. Sayang betul... napalah tak dipertahankan Jaring ni.. wallahualam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la khir..mmg sayang...

      Delete
  5. Ohhh Noe pernah kerja ngan Jaring yeh....
    Tulah sekarang ni, ekonomi tak berapa nak baguskan Noe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah OK je..pernah keje sana...hehehe...ekonomi mmg x berapa nk bagus OKje...nasib ler :)

      Delete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena