...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Friday, December 25, 2009

Hospital Veterinar

Hari ini dalam sejarah sebabnya 1st time aku pergi hospital haiwan. Kalau dulu2 masa di kampung memang ada bela kucing tapi tak pernah la bawak pergi ke klinik. Kucing yang aku hantar ni bukannya kucing aku...budak2 panggil kucing ni "black" sebab bulu dia semua hitam. Kucing ni ntah kucing sapa2 yang datang ... dah selalu sangat datang umah aku...tiap kali aku sampai umah...meluru la dia datang..miaw..miaw..aku jenis tak sampai hati...suruh la hubby aku beli makanan...so jadi rutin harian la bagi makan minum kat black...mcm rumah dia dah di buat nya.....Black ni plak aku rasa dah kena kasi...sebabnya badan dia besar...suka bersihkan badan jer kerjanya...kalau ada kucing lain kat luar...kelam kabut dia masuk dalam umah ataupun pergi menyorok...ada sekali tu kucing betina muda belia...menggesel2 kat dia...tengah mengawan agaknya....macam2 aksi dia buat...tapi black buat dek jer....black ni hensem...badan gagah perkasa..:)...muka bulat...memang comel..ekor kontot...aku rasa kucing2 jantan yang lain jeles ngan dia...setiap kali dia kuar umah..ada la kucing jantan lain yang nak mengacau dia....

Satu hari tu aku tgk...ada luka kat badan dia..kecik jer...aku ingat luka biasa...kalu dia jilatkan luka dia..ok la tu nanti....anak buah aku kata beli la iodin...aku suruh la hubby aku beli....asyik bertangguh2...last2 tengok..luka tu dah besar...dah ada infection la tu....pastu aku nampak macam dah ada ulat...aku pun kelam kabut la cari info pasal klinik haiwan kat internet...aku call Jabatan Perkhidmatan Veterinar Di Kajang ....diaorg buka sampai kul 12 jer...dah x sempat...aku kt opis masa tu...ok la...balik umah...kat umah ada satu klinik haiwan..tutup kul 8...blk kerja terus singgah nak tanya .... dr plak sampai pukul 6 jer...masa tu aku sampai kul 7...blk la umah...tengok2 black x ada...biasanya dia meluru2 sampai kalau kitaorg sampai....panggil2 tak ada...aku dah sedih...aku dah membebel kat hubby aku...sbb kalau rawat luka tu dari awal tak ada jadi macam tu....hubby aku cakap agaknya dia merajuk sebab mlm sebelum tu hubby x kasi masuk dalam umah...kitaorg dah kuar umah...blk..tiba2 dia muncul...dah lemah jer...miau pun bunyi sayu jer...mcm mengadu yang dia sakit...tgk luka dia mmg dah teruk...kasi makan n minum...dia x nak...sakit sgt...dia naik tidur atas kerusi ....hubby aku kata biar la...lapik tu boleh cuci...so malam tadi dia tidur la dalam umah...berbau satu umah...busuk...aku pun kelam kabut cari info klinik haiwan 24 jam....jumpa la info pasal Animal Medical Centre Sdn Bhd (AMCSB - hospital swasta) dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (ini kerajaan punya).



Aku call la Animal Medical Centre...hospital ni buka..aku call pukul 11 malam, customer service tu kata...diaorg buka 24 jam, lepas pukul 9 malam sampai 12, diaorg charge RM90 untuk consultation..lepas pukul 12 lain lagi charge nyer...lagi mahal la tu....RM90 ni tak termasuk ubat dan lain-lain...aku ajak la hubby aku pergi malam tu jugak...dia plak kata jauh...malas nak pergi...dia kata esok jer..sbb nampak black ok sikit lagi...aku call hospital kerajaan veterinar tu...tak berjawab...cuti kut..

Tadi aku bawak la black...masuk kan ke dalam kandang (kandang pinjam dengan jiran)...mula2 pergi kat Hospital kerajaan tu..mana tau bukak ker .. sebab dekat sikit...tutup la plak...terus la pergi ke AMCSB...sian black...tak senang duduk dia...sebab sakit agaknya...sampai hospital tu ramai la yang menghantar anjing la...kucing la...so kena tunggu la sekejap...nasib baik kitaorg sampai awal...sebabnya diaorg tutup pukul 1pm...doktor cakap luka dia dah teruk...so kena stay kat situ...diaorg kena cuci kan dulu luka dia...kena kasi ubat bius...paling kurang kena satu 3-4 hari...hari2 kena cuci worm tu...kena operate n plak kena jahit luka tu...sebab doktor cakap...worm klu cuci hari ini...esok akan ada lagi...klu biar kat luar...lalat datang mengurung...nanti kena infection lg...kena ambik darah semua..doktor cakap anggaran kos dalam 1K ke atas...pening sekejap aku dengarnyer...doktor pun takut juga...sebab aku bkn owner so x tau history black..umo dia pun x tau semua...itu yg kena ambik darah..test..



Aku cakap ngan doktor...cuci dulu hari ini...lepas tu....aku bawak blk umah...esok aku g klinik kat area aku...cuci lagi...aku akan kurung dia dalam rumah...at least kurang la infection dia...isnin aku nak bawak ke klinik veterinar kerajaan...murah sikit...ok la...doktor cakap..hari ini diaorg half day...so aku kena tinggalkan black kat wad...tuk sehari la...charge sehari RM50 untuk wad...doktor kata klu cuci n taruk antibiotik + ubat bius..dalam 300++...x kisah la..so aku tinggal kan la black kat situ...kena deposit RM300...kaunter tu cakap...consultation fee RM90 sbb public holiday...kira emergency...kalau hari biasa diaorg charge RM50 (tak termasuk ubat dll)...so aku tinggal kan la black kat situ...sian dia..sedih aku tengok...doktor angkat nak timbang berat badan dia...senyap je dia...harap-harap ubat bius yang digunakan sesuai dengan body dia dan oleh harap-harap dia boleh sihat semula..

cerita selanjutnya pasal Black..boleh baca di SINI

11 comments:

  1. black sungguh...mata pun tak nampak...hehehe...siannya black..

    ReplyDelete
  2. hehehe..mmg betul2 black...disebabkan kesian tu la aku g jugak htr dia ke spital..

    ReplyDelete
  3. nak tanye skit.. nak tau lah kat mner klinik haiwan kerajaan yg dkt kat kajang ni.. as soon as posible.. tq :)

    ReplyDelete
  4. izzati..alamatnya

    Pejabat Perkhidmatan Veterinar
    Daerah Hulu langat,
    Jalan Bukit,
    43000 Kajang,
    Selangor.


    Tell : 03-47365002
    Fax : 03-47349360

    ReplyDelete
  5. so far sy lg senang hantar chici n anak2 ke hospital & klinik swasta..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. noe pun skang ni hantar klinik swasta je

      Delete
  6. Tumpang tnya.. Pukul brape hospital kerajaan kat kajang mula beroperasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah tak ingat tapi boleh cuba tanya di 03-87365002

      Pejabat Perkhidmatan Veterinar Daerah (PPVD) Ulu Langat
      Jalan Bukit
      43000 Kajang
      Tel : 03-87365002
      Faks : 03-87349360

      Delete
  7. Salam..boleh tlg sy..kucing sy xnk bgun n skit sgt..sy anta g klinik swasta 24 jam..awak ad alamat dia? Boleh share dgn sy klinik haiwan swasta 24 jam..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... boleh refer kat bawah:-

      Animal Medical Centre Sdn Bhd
      Wisma Medivet, 8, Jln Tun Razak
      50400 Kuala Lumpur
      t: 6(03) 4042 6742 & 4042 5873
      f: 6(03) 4041 3660

      Consultation Hours:
      Monday – Friday: 9 a.m. – 9 p.m.
      Saturday & Sunday: 9 a.m. – 6 p.m.
      * Appointments can be made via this website
      Emergency Hours:
      Monday – Friday : 9 p.m. – 9 a.m.
      Saturday & Sunday: 6 p.m. – 9 a.m.
      Contact: +603 4042 6742 (24 Hour)
      Visiting Hours:
      Monday – Saturday: 11 a.m. – 8 p.m.
      Sunday: 11 a.m. – 6 p.m.
      Kindly inform our reception counter before visiting your pet
      Public Holiday
      Please call to Enquire +603 4042 6742
      Kindly be informed that an after-hour deposit will be charged and is applicable for all consultation and emergency cases

      Delete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena