...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Friday, November 02, 2012

Bila Suami Isteri Bergaduh

Bila cerita pasal suami isteri bergaduh...mesti semua orang akan kata...biasa la suami isteri bergaduh..lumrah la tu...mustahil kalau tak ada pergaduhan. Tapi sampai tahap mana seriusnya pergaduhan tersebut?? Bergaduh sebab apa??

Cemburu?
Suami/Isteri curang? (Ini biasa sangat kut)
Pasal kewangan?
Lambat sampai/jemput?
Mungkir Janji?
Lupa tarikh-tarikh penting?
Suami/Isteri tak tolong menolong?
Suami/Isteri tak solat?
Panas Baran?

Macam-macam punca pergaduhan...benda-benda remeh pun boleh jadi punca pergaduhan..nak tau apa antara benda-benda remeh tu:-

Baju campak merata..
Tak tutup pintu pagar rumah..
Makan bersepah2..
cawan atau pinggan letak merata-rata..
Kunci campak entah ke mana...
Buang angin / Kentut tak kira tempat..

Semua tu nampak remeh...tapi boleh menyebabkan pergaduhan besar...mesti akan ramai yang cakap 

"Benda kecik pun nak bergaduh" ... 

memang benda tu kecik ... tapi bila difikirkan balik dari jangka masa panjang...agak-agaknya apa yang berlaku?? Anak-anak akan ikut perlakuan kita...fikir2kan.. bila hari-hari asyik cakap benda sama...

"Tutup pintu pagar Ayang / Abang" 
"Kunci letak kat tempat kunci Bi / Dear" 
"Mama/Papa...jangan la kentut masa makan" 
"Honey/Ling..letak cawan/pinggan kat sinki yer"

Hari-hari kena cakap benda sama...mau pitam..pastu muak nak cakap dah...pastu stress...bila stress tau je la...angin pun sampai...lama-lama jadi angin taupan..puting beliung semua ada...silap..ada pinggan yang melayang...berkecai...so moral nya...

"Jangan Ambil Mudah Benda-Benda Yang Difikirkan Remeh"

setiap pasangan suami isteri memang berbeza...yang sorang tukang sepah...yang sorang lagi pulak tak suka sepah-sepah...kepala serabut tengah benda yang bersepah..yang sorang jenis tak ambil kisah dan ambil mudah...yang sorang pulak jenis nak semua sempurna...yang sorang boros..yang sorang lagi pulak kedekut...perangai berbeza-beza..minat pun berbeza2....tapi sebelum kahwin saling sayang menyayang....bercinta bagai nak rak...saling tuju-tuju lagu.. 


"Ayang tujukan lagu ni untuk Abang...Ayang Sayang Abang" Syahdunya si Abang dapat lagu ni...



Di matamu ku berharga, Kau perlakukan aku
Lebih dari mencintai dirimu
Di dekatmu ku merasa, Bahagianya aku
Dapat ruang cintamu
Hanya kamu saja, Yang mampu begitu
Tulus Mengerti aku
Kau sempurna bagiku
Tak kurang sesuatu
Kau terima apa adaku
Ku sempurna bagimu
Tak kurang sesuatu
Cinta bersatu
Gayamu, Sifatmu
Cara mencintaiku
Yang membuatku diriku jatuh cinta padamu


Memang Syiok masa bercinta...bila dah kahwin..baru la rasa pitam..rasa pening..rasa stress...rasa menyesal...rasa nak tembak... semua ada la...nak undur balik dah tak boleh...masa tu baru la duk fikir.. 

"Alangkah bagusnya kalau masa dapat di undur"

tak dapek la nak undur-undur dah..

Serius sangat ke suami ister tu bergaduh??? Tahap mana seriusnya tu??? Bagaimana suami isteri bergaduh??? Antaranya...

Berlawan cakap sambil jerit-jerit...sampai satu taman atau satu apartment dengar

Baling barang-barang rumah..melayang pinggan mangkuk, periuk belanga semua..

Baling pisau pun ada...kalau tak bernasib baik..mati oooo

Pecah kan perkakasan rumah...TV..almari..telefon bimbit.. bess je kena beli yang baru...

Bertumbuk pun ada...

Tampar Menampar pun ada..

Tak bercakap seminggu..

Tidur la asing-asing..

Muka macam singa lapar masing2..tunggu masa nak menerkam jer...

Mogok lapar..Dapur tak berasap ler...

Tapi sebenarnya kadang-kadang bergaduh ni dapat mengeratkan lagi hubungan suami isteri...masing-masing dah tau perangai sebenar pasangan masing-masing..tau bila masa pasangan marah...merajuk...tau masa bila nak pujuk...

Tahap gaduh paling serius bila dah sentuh bab CERAI BERAI...perempuan ni memang suka mintak cerai...gaduh sikit mintak cerai...itu sebab kuasa untuk lafaz cerai terletak pada suami...Si suami pulak kena la bijak ... jangan duk ikut je kehendak si isteri...

"Ceraikan Jah...Jah dah tak tahan nak hidup dengan Abang"

"OK...nak sangat cerai kan....Aku ceraikan kau dengan talak 3"... haaaa hambik...

Masa marah yang berapi-api tu...salah seorang kena la beralah...salah seorang kena diam kan diri...atau pun keluar dari rumah...itu dikira tempoh bertenang...bagi masing-masing tempoh bertenang...supaya otak tu boleh berjalan...boleh fikir cara waras...bila tengah marah...keputusan banyak dipengaruhi oleh emosi ... so pandai-pandai la yer...


4 comments:

  1. benda remeh nilah yang jadi punca sampai nak bercerai berai..mana tahan nak sabar bertahun2 dengan perangai buruk yg sama, tak berubah2...percaya tak ada orang bercerai sebab kucing. Suami suka kucing, isteri tak suka kucing..dah tak tahan..cerailah jalan penyelesaiannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous3:09 PM

      Salam...betul kate awak tu...nampak macam remeh sebab kucing,..saya ada satu situasi..saya dan suami sangat sukakan kucing...saya menangis kalau kucing saya mati. tapi, sebagai seorang isteri, saya semakin tak boleh terima perangai suami saya yang asyik lebihkan kucing. sebelum tdur dia akn cium or peluk kucing..bawak masuk kucing dalam bilik. bangun tdur cari kucing. sejak ada kucing dia tak penah datang dekat saya (untuk bersama)..kecuali kalau sy dah merajuk tarik muke dan sebagainya. nthala...kenapa la sy cerita dekat sini..

      Delete
  2. tul tu erranis...benda remeh2 ni lah leh jadi punca cerai...perbincangan antara suami isteri tu penting n faham each other

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena