...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Tuesday, March 05, 2013

Tanyalah Ustaz - Kisah Kematian

Pagi tadi dengar "Tanya Ustaz" di TV9, Kali ini Ustaz Harun Din. Perkara yang sempat aku dengar adalah seperti di bawah:-


Tanda-Tanda Hampir Kepada Kematian 
1. Umur sudah melebihi 70 tahun 
2. Sakit Tenat


Tanda-Tanda Mati Orang Beriman
1. Keluar peluh di dahi (Peluh Jantan)
2. keluar air jernih dari hidungnya
3. Bergenang air matanya

Tanda-Tanda Mati Orang Tidak Beriman
1. Mengeruh seperti tercekik (bunyi macam lembu)
2. mukanya nampak gelap
3. Mulut berbuih 

Mati Syahid 

Terdapat 3 Jenis Syahid:-

1. Syahid Dunia - orang yang mati di medan perang tapi bukan kerana Allah s.w.t. 
2. Syahid Akhirat - orang yang mati mengejut (wanita yang mati melahirkan anak, accident dan sebagainya)
3. Syahid Dunia dan Akhirat - orang yang mati medan perang kerana Allah s.w.t

Aku teringat kata-kata Ustaz Bollywood:-

WAHAI ORANG MUDA ... 
JANGAN INGAT MATIMU TUA
WAHAI ORANG TUA ... 
JANGAN INGAT TAK MATI LANGSUNG

22 comments:

  1. Perkongsian yg sangat bagus n0e...

    Kata imam syafiee "yg paling dekat adalah kematian"

    ReplyDelete
  2. setiap pagi wajib tgok tanyalah ustaz...

    tentang kematian takut menghadapi nanti..mati itu pasti.

    ReplyDelete
  3. Yati - saling ingat mengingati..kita x tau ajal kita bila..

    Knor - noe kdg2 tengok kdg2 tak -- memang bagus rancangan ni..byk ilmu yg kita dpt

    ReplyDelete
  4. ye sesungguhnya setiap kita akan mati cuma cara saja berbeza. Moga mati kita dlm iman..

    ReplyDelete
  5. takut gak bila dengar kisah kematian...
    istighfar jap....

    ReplyDelete
  6. seram sejuk bila berbicara tentang kematian nie....tapi tiap yang hidup pasti mati...perbanyakkan amalan untuk akhirat moga berbahagia di sana nanti....

    ReplyDelete
  7. KakZakie, Yana & Yan - semoga kita semua mati dalam iman...insha Allah

    ReplyDelete
  8. nice sharing..sedih bila ingat kematian..yang tak ingat mati tu lagi lah sedih..moga kita mati dalam husnul khotimah..

    suka jugak dengar ceramah ust bollywood tu..tang dia ngaji tu sedap dengar :)

    ReplyDelete
  9. jadi insaf pula bila mendengarnya...

    ReplyDelete
  10. mendalam kata2 yang akhir tu biar pun bila membaca kita ada rasa nak tergelak. :)
    tq sharing n0e

    ReplyDelete
  11. tq ingat mengingatkan...

    ReplyDelete
  12. Tq atas entry ini noe....setiap masa kena ingati nya sebab ia pasti...tq tq noe :-)

    ReplyDelete
  13. nice sharing,terutama yg tanda2 tu..selalu tgok tanyalah ustaz klu keje pg..klu kt umah mmg tak smpt bukak tv..:)

    ReplyDelete
  14. Tihara - sama2 la kita berdoa..suara ustaz bollywood tu mmg sedap
    Qhaifa - noe pun rasa insaf bila dengar tadi..takut pun ada..
    MyFreeMinded - bunyi mcm kelakar..heheh..sama2
    KA - ingat sesama makhluk Allah
    Kak Saniah - ya betul ..tak tau bila masa kita
    Puan Kutu - Noe pun kadang2 je tengok

    ReplyDelete
  15. TQ for sharing...
    Mengingati Mati adalah di tuntut..
    Ianya rahsia Allah...
    Kita kena persiap kan diri..:)

    ReplyDelete
  16. Nice Sharing..
    Mati itu pasti...

    Salam kenal juga ye..Dah follow sini..^^

    ReplyDelete
  17. mati itu pasti...
    peringatan yg bagus noe

    ReplyDelete
  18. Atie...tul tu..kena sentiasa persiapkan diri...

    Lily - thx lily sbb singgah n follow sini...

    Noen - thx noen (nama kita kt sama la :))

    ReplyDelete
  19. moga mati kita di dalam iman....

    ReplyDelete
  20. muhasabah diri...
    tq for sharing!

    ReplyDelete
  21. apa yang paling dekat dengan kita? itulah kematian...

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena