...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Wednesday, April 29, 2015

Gambar Berkhemah / Bercamping Di Hulu Langat, Selangor

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Di entry noe sebelum ni (Baca DI SINI), noe ada beritahu yang noe dan kawan-kawan ingin berkhemah di Hulu Langat, Selangor. Berjaya juga perkhemahan tersebut walaupun beberapa orang tidak dapat menghadirkan diri akibat anak2 tak sihat.


Camping Hulu Langat


Perkhemahan Hulu Langat

Perkhemahan kali ni ketuai oleh Amer dan dibantu oleh kawan-kawan Amer yang merupakan orang-orang kampung di situ juga. Pada pagi sabtu (11 April 2015) pukul 9.00 pagi kami berjanji berkumpul di sebuah kedai di Batu 4, Hulu Langat. Bila semua dah ada, dalam pukul 10.00 pagi kami memulakan perjalanan ke tempat perkhemahan. Memandangkan jalan menuju ke tempat tersebut tidak berapa sesuai untuk kereta, kami berkumpul di sebuah kampung di mana beberapa buah kereta diletakkan di situ termasuk lah kereta aku yang buruk tu.


Hilux
Gambo ni Lela Ambik

Camping Hulu Langat
Gambo ni pun lela ambik... 


Dengan menggunakan 2 buah Hilux dan sebuah Unser , kami menuju ke destinasi perkhemahan. Kena angkut 2 trip sebab tak muat. Jalan tersebut memang tak berapa sesuai untuk kereta kerana jalan yang sudah agak teruk. Dalam 10 minit kami sampai ke destinasi perkhemahan. Banyak barang yang nak diangkut ke tapak perkhemahan...tong gas pun ada... :)...so bila sampai sana...angkut semua2 barang dulu...tengok gambar bawah tu....kawan noe dan kawan2 dia siap buatkan laluan guna buluh tu...untuk memudahkan kitaorg semua...


Camping Hulu Langat


Camping Hulu Langat

Kalau korang nak tau...kawasan ini merupakan kawasan dusun buah-buahan. Dusun ni berhampiran dengan sungai. Tuan punya dusun ni namanya Ali (sama dengan nama anak noe la plak).. kawasan dusun ni memang berjaga. Bila dia tahu kitaorg nak datang berkhemah di situ dan bawa isteri/suami dan anak2, dia dah kawan2 siap buatkan tandas..macam bilik air la...air kat tandas tu tarik dari air sungai....jadi tak ada la susah kalau nak membuang....tak perlu la nak pergi ke sungai untuk membuang... gambar bawah ni plak..tempat solat..Ok sesangat .. boleh solat berjemaah di sini.


Camping Hulu Langat


Jenis Khemah

Bila semua barang dah angkut ke tapak perkhemahan...operasi memasang khemah...memandangkan kebanyakan kitaorg merupakan kali pertama nak berkhemah setelah berkurun lama meninggal aktiviti berkhemah masa zaman sekolah dulu...terkial2 juga la...tapi akhirnya semua berjaya...semua sekali adalah dalam 11 khemah...dan ada yg tidur tak berkhemah...yang paling hujung geng anak bujang...khemah noe kira hujung juga...kat bawah ni khemah baru noe :)... baru beli tu...hehehe

Khemah Warna Hijau
Khemah Noe


Jenis Khemah


Bila selesai semua memasang khemah...aktiviti seterusnya memasak...kawan noe si Shikin tu punya la banyak bawak makanan...ada Nasi Lemak (siap sekali dengan bahan2), Bihun Goreng, Kuih Karipap, kuih kasturi yang belum goreng pun ada...teh panas.. Kawan noe yang lain seperti Mael bawa Rendang Ayam, Lela bawa Daging Dendeng dengan ayam2 mentah sedia untuk di goreng, Amer bawa Sambal Tahun (masakan org Jawa katanya)...Datin Gee dengan Jajan nya


Camping Hulu Langat

Tengok la gambar atas tu....Hizam, Mael dan Aed...sedap je makan...tak pandang dah kiri kanan...punya sedap nya...


Khemah Hulu Langat

Petang tu juga kitaorg masak nasi, goreng ayam, bakar ikan 20kg (dalam 40 ekor ikan Talapia)...kawan Amer jadi tukang masak....Masak Lemak Cili Api Pelanduk...Pelanduk OK...tak pernah rasa daging Pelanduk...Pelanduk ni kawan Amer dapat hasil dari memburu hari sebelum tu...dapat la dalam 3 ekor...jadi la... punya banyak makanan...mmg mewah...Petang tu jugak Shikin buat Nasi Lemak Goreng...sekejap je habis nya


Camping Hulu Langat

Gambar atas ni...Isteri Mael, Rosni dan Isteri Hizam, Siti...rajin mereka menolong...dah biasa ke dapur la tu.... Rosni yang sentiasa lawa tu pun bila potong bawah bertambah lawa...Si Siti tu pun bertambah manis :)... Gambar kat bawah ni plak...Bob ntah apa la yang disibuk kannya...


Camping Hulu Langat

Pak Syed, Kawan Amer dan Aed (kepala tak nampak) tengah sibuk dengan ikan talapia...punya banyak nya....40 ekor tu...kitaorg bakar semuanya...


Menyiang Ikan Di Sungai
Sibuk Menyiang dan Membasuh Ikan
Bagus kawan-kawan noe ni....semuanya ringan tangan...anak2 pun sama menolong...semua berjalan lancar jer....ada yang mengupas bawang la...memotong sayur...menyiang dan membasuh ikan...menggoreng ayam, mencari kayu, membancuh air, membasuh pinggan mangkuk...baik lelaki, perempuan semuanya membantu....tu yg noe suka dengan group ni...kepala pun semua sempoi jer...


Camping Hulu Langat


Shikin dan lela...menepek kuih kasturi/kuih kacang...Siti tukang tengok...kalau nak g khemah lain kali kena bawak Shikin ni...tokei segala tokei...cekap buat semua kerja...masak pun sekejap jer...terbayang cara Shikin buat tepek...memang terror...Lela tu plak Ketua Darjah...dia dah biasa bercamping...dapur2 kecik semua dia angkut...garang ni...jangan lawan ketua darjah...


Camping Hulu Langat
Shikin & Lela Buat Kuih Kasturi
Datin Gee kat bawah ni siap bawak cawan kaca...Dato tak biasa minum cawan plastik katanya...hahaha...Datin juga ada bawa Toto...tak biasa tidur atas tanah katanya....hehehe...Datin & Dato tak pernah pergi berkhemah....Anak pasang khemah hujung2 pun dah risau...hehehehe...itu lah Datin Gee


Camping Hulu Langat
Datin & Dato Makan Kuaci Jer
Anak-anak excited sangat dah...nak terjun dalam sungai...seronok diaorg mandi manda di sungai....mak pak tak ramai yang join...noe join mandi sungai sekejap jer...sebab dah petang kan....Kawan noe si Shikin tu bukan main lagi...order jer Ikan Bakar dari suami nya...Pak Syed...laju je Pak Syed menghantar nya...nak air pun...laju ke Pak Syed hantar...noe tumpang sekaki la...hehehe....untung la Shikin dapat Pak Syed...hehehe


Perkhemahan Hulu Langat
Sebelah Noe Tu La Shikin...:)
Bila menjelang malam...episod menyembang bermula...anak2 semua dah jadi geng...si Aya dah jumpa geng dia...asyik berkepit ke sana ke mari...malam2 pun main sama2 dalam khemah... Gambar bawah ni...geng botak...berkilat dua2 nya...Baju kelabu tu Aed...ketua segala samseng...mengenakan orang jer kerja nya...sudah nya kena baling buah limau dengan Shikin...habis seluar kena lilin...bukan buah limau jer...Aed kena siram dengan kopi...hahaha...


Kepala Botak

Sebelum tu..bila senja...bunyi guruh kedengaran sana sini...angin pun dah mula bertiup...kitaorg dah risau...takut hujan...alhamdulillah hujan tak sampai ke tempat perkhemahan kitaorg. Amer cakap...kat bawah memang hujan lebat...Amer kena balik rumah sekejap...bawa anak ke klinik...anak dia demam...rumahnya tak jauh sangat...

Malam tu anak Mael ada nampak "something" kat atas pokok...anak lela pun sama ..hehehe....tapi kitaorg buat tak tahu jer...biasa la dah dalam hutan kan...janji tak dikacaunya....sembang punya sembang....sampai pukul 1 lebih...dekat pukul 2 baru la masuk khemah...tido ler...sebelum tu geng2 bujang disuruh taburkan belerang di sekeliling kawasan perkhemahan...ini untuk mengelak binatang berbisa merayap ke khemah....Masing2 masuk la ke khemah...beradu...noe dengan bob je dalam khemah...Aya tidur sekali dengan geng dia...

Pukul 4 pagi gerak bob .. nak buang air la plak...jauh jugak nak ke tandas tu....dengar Pak Syed sebelah khemah pun nak ke tandas...kelam kabut gerak Bob...at least ada la kawan pukul 4 pagi tu kan...berturut2 la plak pergi tandas...lepas Pak Syed...Noe dengan Bob...pastu anak2 perempuan Shikin/Pak Syed...nak tidur lena tu tak ada la...tapi boleh la...


Camping Hulu Langat

Pagi2 bangun...rasa segar je sedut udara pagi...kawasan dikelilingi pokok kan...memang segar...tengok gambar atas tu...rajin Aed...pagi2 dah basuh pinggan mangkuk... Aya pagi2 dah tak sabar nak masuk sungai...


Camping Hulu Langat

Pagi2 Shikin sibuk buat cucur Ikan Bilis, Lela plak cucur Udang...cicah plak dengan sambal ikan bilis Shikin, tak pun Sambal Tahun Amer tak pun Kuah Masak Lemak Pelanduk...memang lazat...pekena plak dengan air kopi...Shikin buat plak tepek....orang dah biasa memasak macam tu la...sekejap je Shikin buat...Noe dan Datin Gee biasa la...kitaorg suka makan jer...hehehe....tolong la sikit2...ehhehehe

Tengok gambar atas tu.sedap je Amer menyengetkan badan kat Bob tu...gambar bawah ni plak...anak2 yang tak sabar nak terjun sungai...dari pagi diaorg berendam sampai la petang...dalam kul 2...selagi tak suruh naik...selagi tu nak berendam...berendam pastu naik atas .. makan...pastu berendam balik...suka sangat diaorg


Mandi Manda Sungai


Mandi Manda Sungai

Dato Ghazali, Aed, Bob, Pak Syed..Mael pun sekali kut...diaorg lepas sorang2 gi buat empang air kat atas tu...Sungai tu macam bertingkat2...Buat empang air...kasi bes sikit nak mandi...kalau tak nak mandi sungai...boleh mandi air sungai kat bilik air...so ada pilihan...Mak Pak...lepas episod memasak dan makan...terus beramai2 berendam bersama2 dengan anak2...menyembang semua kat sungai tu...yang bes nya siap ada air kopi kat sungai tu...hehehe...rajin diaorg mengangkut air kopi ke sungai...


Mandi Sungai


Mandi Sungai

Mana la tak lama berendam dalam sungai tu....ada air panas yer Hizam...berkepit jer Hizam dan Siti tu...hehehe...tengok Aed...relax jer..tak bawak bini...maharaja lela dia...kalau ada eyda...tak berani nyer dia....hehehe...

Anak Gee siap bawak bola lagi...main bola dalam hutan...dan dalam sungai...suka sangat diaorg...geng2 anak2 dara tingkat atas lagi....


Mandi Sungai

Sedap Pak Syed minum kopi panas...Pak Syed duk fikir tu nak curah air kopi ke tak kat Aed tu...Aed asyik ngusik bini dia jer...hehehe...Pak Syed memang sporting...


Mandi Sungai

Bila dah menjelang petang...kitaorg pun berkemas2 untuk pulang ke destinasi masing2...bawah ni antara yang menyertai perkhemahan ni...ada lagi yang tak masuk dlm gambar ni...


Camping Hulu Langat

Sudah get ready nak beransur pulang....naik Hilux lagi...kali ni Datin Gee pun nak merasa duduk kat belakang tu...dengan anak2 dara n anak2 bujang pun sibuk nak duduk belakang... Datin Lela pun join jugak duduk belakang...masing2 dah suruh mak pak masing2 beli Hilux...hehehehe...

Tengok Rosni (gambar bawah)..isteri Mael...memang sentiasa lawa...


Camping Hulu Langat

Keseluruhannya...acara perkhemahan ni memang berjaya...berjaya mengeratkan silaturrahim sesama kawan dan anak2...anak2 menjadi rapat. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Terima kasih buat Amer, Ali dan kawan2 Amer yang lain yang bersusah payah membantu menjayakan perkhemahan ini...sampai ada yang demam...tak ingat nama abang tu...yang masak kan Pelanduk tu... Terima kasih abang.  Terima kasih juga buat kawan2 semua...Lela, Mael, Rosni, Aed, Datin Gee, Dato Ghazali, Hizam, Siti, Shikin, Pak Syed dan anak2 semua...korang semua memang rock.

22 comments:

  1. Seronoknya tengok perkhemahan Noe ni...kawan2 pun sporting kan... bestnya..macam2 ragam kengkawan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg seronok atie... mcm2 perangai diaorg ni :)

      Delete
  2. seronoknyaaa berkhemah ramai ramai gini

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni nani boleh la ajak geng g khemah lak... :)

      Delete
  3. Assalamualaikum noe
    masih ingatkh dgn knor...hihi
    wah bestnya bercamping...hobi bru ye

    kita pun suka tau....udara yg nymn..mknan pun enak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Knor...apa plak x ingat yer...cuma belum berkesempatan nk terjah ke blog knor..
      nak kata hobi tak jugak...cuma join kawan2...
      oo ye ke?? nanti share2 la info tempat bes2...

      Delete
  4. Saya punye ade perkhemahan pengakap..buat kt gunung ledang..skli ngn budak2..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh...bes tu Nick...sis pernah g sana...tapi masa bujang dulu la..ehehe

      Delete
  5. salam noe ..
    awesome la ..
    jeles aby tengok entri ni ..
    ada juga aktivi2 dgn kwn2 4wd pegi trail laluan lori kayu balak ..
    tp tk buat entri ..
    apapun satu entri yg menarik, penuh dgn kehijauan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aby...
      rasanya aby lg byk aktiviti 4wd..nanti jgn lupa buat entri...noe pun nk gak tgk...mesti lg hebat...
      terima kasih aby...

      Delete
  6. wowww bestnya... dah lama sungguh saya tinggalkan zaman kegemilangan ni.... zaman mendaki zaman berkhemah... rindunyaaa

    Banyak pacat tak????? geliii

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh...mystorypic pun biasa berkhemah la dulu yer...

      tak hujan ...so kurang pacat... 2 ekor je jumpa :)

      Delete
  7. Seronoknya kakak baca dan kakak dpt rasakan semua yg participate mesti balik akan bercerita sebulan pun tak habis nak cakap ni Noe. Apa lagi anak-anak mestilah seronoknya. Mandi-manda ikut suka bila-bila aje depan mata. Makanan pulak always ready... seronoklah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kakzakie...sampai sekarang pun tak habis lagi cerita ni....hehehehe...diaorg mmg seronok sangat kakzakie...anak2 kitaorg bertambah rapat...

      Delete
  8. nasib baik x heran dgn yg menenggek atas pokok tu ... mmg fresh tpt tu ... blh la tuan punya tpt buat promosi lepas ni . mmg sesuai utk perkhemahan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...klu heran x tidur jawabnya...aah CM...tuan punya suruh promote tempat dia.. :)

      Delete
  9. dah lama x camping mcm tu tapi kalau ada pacat tu tak tahan daulat

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha...klu time hujan mmg cari mangsa la pacat tu

      Delete
  10. seronoknya....rs cm da lama x buat aktiviti mcm niiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali sekala mmg bess anies

      Delete
  11. Adventurers jugak Noe ni yer....kalau Okje mmg idak lew hihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada la adventurers sangat OKje...layan je ngan kawan2

      Delete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena