...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Tuesday, February 04, 2020

Daun Kaduk

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Daun kaduk


Kali ni noe nak cerita pasal pokok kaduk atau nama orang putihnya piper sarmentosum. Ianya dari kaum keluarga Piperaceae. Pokok daun kaduk ini noe ambil dari rumah mak mertua. Angkut sekali yang ada akar. Sekali pandang daun kaduk ni macam daun sireh. Daun Sireh memanjang sikit dan pokoknya menjalar manakala pokok daun kaduk ini tak menjalar. 

Mula kenal bila mak mertua guna daun ini untuk dimasukkan sekali dalam Sambal Tempoyak Daun Kayu. Noe yang kononnya rajin menanam ni.. ambil la anak pokok bawa balik. 

Mula-mula tanam banyak daunnya yang berlubang-lubang. Belalang suka makan daun ini. Satu kampung diangkutnya menyerang daun kaduk ni. Gambar bawah ni lubang tinggal sikit sebab noe dah sembur dengan racun perosak

piper sarmentosum

Noe guna natural and organic pesticides macam kat bawah ni. Noe guna 2 kali je kut...lepas tu stop.  Noe buang daun yang berlubang-lubang tu... keluar daun-daun baru macam gambar pertama tu. Elok melebar nya dan berkilat. Noe tanam pokok ini dalam polibag.

racun perosak

racun perosak

Baru ini baru tau rupanya daun ini boleh dibuat ulam juga. Kurang membaca..itu yang tak tau. Lepas ini boleh la noe cuba buat ulam. Tak pernah buat ulam lagi. Seronok tengok daun tu membesar dengan jayanya.

Banyak juga khasiat daun kaduk ini. Ianya dikatakan mampu untuk menghilang kan batuk, sakit gigi, sembelit, demam malaria, panau dan dapat membunuh cacing dalam perut. Ianya juga dikatakan mampu untuk mengurangkan keputihan dan awet muda.

Harap-harap pokok kaduk tu membesar dengan lebih jaya lagi.




3 comments:

  1. herba yang banyak khasiatnya

    ReplyDelete
  2. ms bdk2 dulu selalu kompius daun ni dgn daun sirih heheehehe. org nk buat sirih junjung sy g amik daun kaduk

    ReplyDelete
  3. kalau x cakap ni daun kaduk memang ingat sireh da hehe..

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena