...H a n y a S e b u a h C a t a t a n P e r i b a d i...

Sunday, February 19, 2017

Bunga Kertas / Bulang / Bougainvillea Mak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Mesti ramai yang tahu kan..Bunga Kertas atau dikenali juga dengan nama Bunga Bulang. Nama saintifik nya Bougainvillea. Bunga Kertas ini antara bunga kertas yang terdapat di rumah noe di kampung. Mak noe yang tanam...Ada antara pokok bunga ini yang sudah wujud sejak noe kecil lagi...bayangkan betapa tua nya pokok-pokok ni...Mak dah tak larat sangat nak jaga pokok-pokok ini. Kakak noe kalau balik...dia la tukang repair pokok-pokok ini. Dulu masa noe sekolah...ada juga menjaga pokok-pokok ni...

Pokok bunga ini akan berbunga lebat bila cuaca panas...dan bunga pun bertahan lama. Ada macam-macam warna. Satu pokok ada 2 warna pun ada.

Rindu pulak kat Mak...huhuhuuhu


Bunga Kertas Bulang

Bunga Kertas Bulang


Bunga Kertas Bulang

Bunga Kertas Bulang

Bunga Kertas Bulang

Bunga Kertas Bulang

Bunga Kertas Bulang

11 comments:

  1. Wah macam2 pokok bunga kertas ada.
    lebat pulak tu bunganya.
    Pakcik suka tanam pokok bunga kertas atas tanah aje
    Cepat besar dan senang nak jaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti tak leh lawan pakcik punya bunga-bungaan...mesti lagi banyakkan...

      Delete
  2. wahhh cantik2 belaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga mmg cantik anies :)

      Delete
  3. Noe boleh kacukkan dua jenis jadi satu pokok
    Ambil kulit salah satu cantumkan macam buat tut nanti satu pokok boleh keluar macam-macam warna. Cantik dan meriah - suka kakak tengok:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba tu kakzakie...satu pokok ada banyak warna...mesti cantik kan...

      Delete
  4. Wahh... banyak. Bukan shj cantik2 tapi semua subur2 kak.. menarik :)

    ReplyDelete
  5. bunga kertas kalau dah gugur ke tanah, macam bunga sakura yg berguguran 😍 ada satu pokok bunga kertas yg arwah maci sy tanam. kengkdg warna putih, kengkadang warna pink, kengkadang warna kuning. tak tipu πŸ˜‰

    ReplyDelete
  6. Pandai mak Noe....tanam pokok bunga kertas supaya anak pompuan dia selalu teringat kat dia

    ReplyDelete
  7. Boleh buat bonsai juga bunga kertas ni kan noe..
    sejuk tangan mak noe..
    elok berbunga semuanya..

    ReplyDelete
  8. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    ReplyDelete

Segala Komen Dan Kritikan Amat Saya Hargai...Terima Kasih Kawan-Kawan..muuuaaahhhhh

© nOesuhaimi, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena